Gå til hovedindhold

Formelle kompetencer i håndværk og design

Manglen på formelle undervisningskompetencer kan gøre det vanskeligt for lærere at undervise i håndværk og design. Her kan et virtuelt og fysisk undervisningsforløb, hvor man opnår de formelle kompetencer, være en gave.

Der stilles nogle helt særlige krav til de lærere, der underviser i faget håndværk og design.

”I faget er det meget vigtigt, at man som lærer har de rigtige undervisningskompetencer, for man arbejder blandt andet med maskiner, der kan være farlige, og derfor er det vigtigt, at man ved, hvad man har med at gøre,” siger Peter Hersted, der underviser i håndværk og design på Absalon.

Nogle af de udfordringer, han oplever lærerne har, er blandt andet at manglen på formelle kompetencer gør, at der opstår en konflikt mellem produkt – som eleven gerne hurtigt vil frem til – og læringsprocessen.

”Det handler ikke bare hurtigt om at lave et færdig produkt, meningen er, at eleverne skal lære noget undervejs, at de skal tilegne sig ny viden,” forklarer Peter Hersted.

Han suppleres af Helle Helsinghof, der også underviser i håndværk og design på Absalon.

”Designprocessen kan nogle gange blive oplevet af eleverne som en lidt irriterende ting, så der skal læreren have en forståelse for, hvordan de skaber en sammenhæng. For eksempel hvordan de kan motivere eleverne og igangsætte noget ud fra et givent tema,” forklarer hun.

Den vigtige differentiering

Det er vigtigt, at læreren er i stand til at styre undervisningen, så der sker en progression hos eleverne. Det handler både om elevernes håndværksmæssige evner, men i lige så høj grad om at give dem værktøjer til, hvordan de arbejder med generering af ideer.

”Det er centralt, at man som lærer har fokus på progressionen, så man ikke starter for voldsomt med projekter som så i virkeligheden mislykkes. Man skal sørge for, at der bliver opbygget nogle kompetencer hos eleverne,” siger Peter Hersted.

Ofte har eleverne vidt forskellige udgangspunkter for undervisningen, når de starter, og derfor kan læreren hurtigt stå i en situation med 25 elever, der starter helt forskellige steder.

”Derfor er det vigtigt, at man som lærer kan differentiere sin undervisning. Noget af det man kan benytte sig af, det er for eksempel at lave små læringsvideoer, der kan understøtte elevernes læringsproces. Derfor er det også en kompetence, som lærerne bør have, at de kan lave den slags videoer,” siger Helle Helsinghof.

Kompetencer gennem A.P. Møller-støttet projekt

En af måderne lærerne kan løfte deres formelle kompetencer på indenfor håndværk og design, er eksempelvis at efteruddanne sig via et nationalt sektorprojekt, hvor netop faget udbydes i skoleåret 2022/2023.

Forløbet er blended og består både af virtuel og f2f-undervisning. Det er støttet af A.P. Møller Fonden, og tilbuddet kan findes på www.undervisningsfag.dk.

Hos Absalon har de arbejdet de virtuelle undervisningsformater siden 2014.

”Virtuelt kan vi arbejde meget tematisk og både med de bløde og hårde materialer og med selve designprocessen,” forklarer Helle Helsinghof.

Hun suppleres af Peter Hersted.

”Det fungerer rigtig godt, især fordi faget håndværk og design er så visuelt. Vi lægger for eksempel videoer ud, der ligger der som ressourcer, og alle kan let følge med i den vejledning, som den enkelte får – sådan er det ikke, hvis undervisningen foregår i et klasselokale, hvor man går fysisk rundt til folk,” siger han.

”På den måde er den form for virtuelt undervisning en gave.”