Gå til hovedindhold

Ny lærerprofil skal klæde lærere på til at håndtere børn med særlige behov

Flere børn og unge er i mistrivsel. En ny profil på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon skal klæde fremtidens lærere på til at håndtere børn med særlige behov i klasselokalerne.

Skolebillede med hånd i vejret

Fra september 2023 kan studerende på læreruddannelsen vælge en ny uddannelsesprofil med særlig fokus på psykologi og specialpædagogik. På den nye linje får de studerende en solid faglig forståelse for de udfordringer, man som lærer kan møde hos elever i folkeskoler og specialskoler.

Man får med denne profil en uddannelse, hvor man er kvalificeret til at arbejde med de problemstillinger, man står over for i skolen lige nu. Det handler både om specialskoler og den almene skole, hvor man efterspørger lærere med en grundigere uddannelse inden for specialpædagogik, der også kan fungere som rådgivere og vejledere på skolerne.
Jørgen Christiansen
Lektor på læreruddannelsen og koordinator for den nye specialpædagogiske profil

Studerende på den specialpædagogiske profil vil i løbet af uddannelsen blandt andet komme i praktik på skoler, der netop arbejder med nye undervisningskoncepter og klasseindretninger for at tilgodese elever med særlige behov.

En ekstra indsats

Det nye undervisningstilbud på Professionshøjskolen Absalon taler ind i en større problematik, hvor grundskolen står overfor en stor opgave med at skabe inkluderende læringsmiljøer, der tilgodeser alle elevernes forskellige behov.

Ifølge en undersøgelse af kommuners og skolers arbejde med inkluderende læringsmiljøer, som Det Nationale Forskningscenter for Velfærd – VIVE - har gennemført for Børne- og Undervisningsministeriet, så vurderer mellem 30 og 50 procent af lærerne, at de mangler de rette kompetencer til at undervise og støtte de elever, der har socio-emotionelle vanskeligheder. Undersøgelsen viser samtidig, at andelen af børn i specialklasser er steget fra 2,6 procent i 2016 til 3,1 procent i 2020.

Vi har flere børn i mistrivsel, og flere bliver sendt til specialskoler med indlæringsvanskeligheder eller psykiske problemer. Vi har mange børn, der har svært ved at gennemføre folkeskolen, men som vi gerne vil beholde. Det kræver en ekstra indsats.
Laura Mørk Emtoft
Docent ved Center for Skole og Læring med fokus på specialpædagogik.

Centerchef Stina Møllenbach genkender det store behov.

”Der er et kæmpe behov for at få uddannet lærere med kompetencer inden for det specialpædagogiske område. Derfor udbyder vi nu denne nye profil, hvor man som lærerstuderende på profilen får mulighed for at fordybe sig inden for det psykologiske og specialpædagogiske område”

Udover undervisning i folkeskolen og på specialskoler, får de studerende på uddannelsen også færdigheder til at kunne samarbejde med aktører uden for skolen om børn i udsatte positioner.

Adgangskrav for at starte på profilen

Adgangskravene til den nye specialpædagogiske profil på læreruddannelsen følger kravene til den almene læreruddannelse. Ansøgning foregår via optagelse.dk, hvor man blot søger ind på læreruddannelsen. Derefter kan man melde sig på en profil – herunder den nye mulighed i specialpædagogik. Profilen kan læses på Absalon i Roskilde og Vordingborg.

Læs mere om profilen

 

For flere perspektiver og information

  • Laura Emtoft. Docent ved Center for Skole og Læring med fokus på specialpædagogik. Tlf.: 72482384.
  • Stina Møllenbach. Centerchef, Center for Skole og Læring. Tlf.: 72482393.
  • Jørgen Christiansen. Lektor på læreruddannelsen og koordinator for den nye specialpædagogiske profil. Tlf.: 72483154.
  • Peter Madelung. Afdelingsleder, Kobberbakkeskolen i Næstved. Tlf.: 29171572.

    Oplever øget efterspørgsel på specialpædagogisk viden fra sine medarbejdere.

For mere information:

Anne Troldtoft Hjorth, presseansvarlig – 72481175 og asth@pha.dk.