Gå til hovedindhold

Tesfaye besøger Absalon: Fanget i sabbatåret?

Hvordan kan undervisning og fysiske rammer på professionsuddannelserne inspirere til udviklingen af den foreslåede EPX? Hvad ligger forud for valget af pædagoguddannelsen? Og hvordan skaber Center For Undervisningsmidler (CFU) merværdi for landets skoler?

Opvarmning musikhold pædagoguddannelsen

Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye besøgte i dag sammen med formand for BUPL Elisa Rimpler Absalon i Roskilde i faglokalet til musik. Her fulgte de bl.a. musikundervisning på pædagoguddannelsen, kom i dialog med de studerende om undervisning og studievalg og senere gik turen forbi Center for Undervisningsmidler (CFU) for at blive klogere på centrets arbejde med at understøtte inspirerende undervisning på landets skoler.  

I musiklokalet varmede minister såvel som studerende op stående med fælles ‘puls’ ført an af lektor Mikkel Hald fra pædagoguddannelsen, som introducerede til dagens undervisning, hvor de studerende skulle arbejde praktisk med udvikling af tekst og musik via værktøjet Chrome Music Lab. Det blev før øvelsen rammesat, hvordan de studerende bl.a. skulle forholde sig til deres valgte målgruppes perspektiv, øvelsens deltagelsesmuligheder mv. Og ikke mindst hvordan øvelsens output bl.a. kunne bidrage til fx trivsel og demokratisk dannelse.  

Netop den praktiske undervisning og de fysiske rammer, er noget af det Mattias Tesfaye kigger ind i, når der udvikles på den foreslåede EPX, og han hæftede sig ved flere pointer om netop den praktiske del i de studerendes fortællinger om deres vej til pædagoguddannelsen: 
 
“Mange af de studerende, jeg har hørt fortælle i dag, tiltrækkes netop ikke af at sidde stille og tage noter, men motiveres af, at undervisningen er så varieret. Den variation skal vi netop lade os inspirere af igennem vores gymnasie- og skolesystem, for at det kan være med til at kvalificere studievalget allerede i gymnasietiden,” og han fortsætter: 
 
“Jeg er optaget af, hvordan vi får brugt tiden bedst i gymnasiet, da der er for mange, der tager op til flere sabbatår i dag og har svært ved at finde deres vej, og der samtidig for mange, der falder fra i uddannelsessystemet. En studerende fortalte i dag om at føle sig fanget i sit sabbatår, og det er tankevækkende, at den stærkeste vejleder til deres studievalg, hos flere jeg mødte i dag, var arbejdsmarkedet frem for deres ungdomsuddannelse. Mange havde HF i baggagen, men fagpakkerne skal indholdsmæssigt også afspejle de professioner, de taler ind i. Skal man fx kunne vælge fag som pædagogik eller sundhedsfremme, hvis man er nysgerrig på det, frem for at fagene kun er klassiske gymnasiefag?", nævnte Tesfaye som eksempler i mødet med de studerende.  

Stigende efterspørgsel på CFU vidner om værdi 

Besøget på Absalon blev rundet af med et møde med Center for undervisningsmidler (CFU) og et indblik i den omfattende udlånssamling som er gratis til rådighed for landets skoler, og som er med til at sikre lige adgang til inspirerende undervisningsmaterialer, og dermed inspirerende og varieret undervisning.  

“Vi vil gerne væk fra 4.000 læringsmål sat fra centralt hold, men vi skal samtidig erstatte det med noget andet, der giver værdi, så vi kan understøtte den gode undervisning i skolen. Når jeg hører, der er en stigning i efterspørgsel på materialer hos CFU fra skolerne, vidner det jo umiddelbart om, at CFU skaber en merværdi, som skolerne kan bruge til noget, ellers ville de jo ikke selv henvende sig,” sluttede Mattias Tesfaye ved dagens besøg.  

For de studerende var mødet med ministeren i øvrigt lidt af en “ilddåb”, de 35 studerende på holdet er på 1. semester og startede for blot to måneder siden, men havde dermed samtidig vejen til studievalget i helt frisk erindring. 

CFU besøg
CFU terninger