Om fysioterapeutuddannelsen
På uddannelsen lærer du at kunne undersøge, træne og behandle patienter med smerter og dysfunktioner og at kunne rådgive mennesker om forebyggelse, sundhed og trivsel.
Fysioterapeutuddannelsen er en 3½-årig professionsbacheloruddannelse. Det er en mellemlang videregående uddannelse med høj grad af integration mellem teori og praksis.
Uddannelsen er opdelt i 7 semestre på i alt 210 ECTS-point. Hvert semester har en varighed på ca. ½ år og udgør 30 ECTS-point.
På uddannelsen lærer du et konkret håndværk samtidig med, at du fagligt og personligt udvikler dig og bliver i stand til at have med forskellige grupper af mennesker at gøre.
Fysioterapeutuddannelsen er en alsidig uddannelse, hvor du udfordres på alle dine kompetencer, både de praktiske, teoretiske og personlige.
-
I løbet af uddannelsens 3,5 år er du sikret praktikplads i sammenlagt 28 uger fordelt på 4 perioder.
I praktikken prøver du kræfter med fysioterapien i praksis og får erfaring med arbejdet som fysioterapeut på et sygehus, i den kommunale sektor eller i privat praksis.
På uddannelsen er du sikret en praktikplads gennem hele uddannelsen.
-
Studieaktiviteterne i den teoretiske del af uddannelsen omfatter forelæsning, teoretiske oplæg og diskussioner, praktisk afprøvning samt gruppearbejde og projektarbejde.
Studieaktiviteterne i den kliniske del af uddannelsen omfatter især undersøgelse og behandling af patienter.
Uddannelsen afsluttes med et bachelorprojekt.
Som studerende har du stor mulighed for at præge din uddannelse. Du kan også vælge at tage et del af din uddannelse i udlandet, ligesom du også kan tage din praktik i udlandet.
-
Sundhedsvidenskabelige fag - fysioterapeutiske fag
- Fysioterapiteori og -metode
- Analysemetoder, behandlingsprincipper og -metoder
- Vævsundersøgelse og -behandling
- Elektroterapi og diagnostik
- Idræt og bevægelse
- Arbejdsmiljø.
Øvrige sundhedsvidenskabelige fag
- Gerontologi/geriatri (den naturlige aldringsproces/sygdomme i alderdommen)
- Kirurgi (kirurgiske indgreb)
- Medicin (medicinske sygdomme)
- Neurologi (sygdomme i hjernen og nervesystemet)
- Ortopædi (indgreb i det muskulo-skeletale system)
- Patologi (sygdomsprocessernes opståen og forløb)
- Obstetrik/pædiatri (den normale graviditet og fødsel/sygdomme hos børn)
- Reumatologi (medicinske sygdomme i det muskulo-skeletale system)
- Social- og arbejdsmedicin (samfundets og miljøets betydning for menneskers sundhed og trivsel).
Klinisk undervisning sker i praksis med patienter på relevante fysioterapeutiske arbejdssteder.
Naturvidenskabelige fag
- Anatomi - kroppens opbygning
- Fysiologi - kroppens funktion.
Samfundsvidenskabelige fag
- Sociologi - befolkningens arbejds- og levevilkår, sociale og kulturelle baggrund samt metoder til at måle og beskrive disse
- Socialret - samfundets struktur og lovgivning
- Videnskabsteori - dokumentation og forskningsmetodik
- Valgfri moduler i forbindelse med bacheloropgaven.
Humanistiske fag
- Pædagogik
- Formidlings- og undervisningsmetoder
- Psykologi - udviklingspsykologi, klinisk psykologi, socialpsykologi, arbejds- og organisationspsykologi.
Desuden indgår etik som en integreret del af undervisningen såvel i den kliniske som den teoretiske del af uddannelsen.
I forbindelse med udarbejdelse af bachelorprojekt har den studerende mulighed for at fordybe sig i selvvalgte fysioterapirelevante områder.
-
Fysioterapeutuddannelsen afsluttes på 7. semester med et bachelorprojekt. Projektet retter sig mod fysioterapeutens rolle som faglig udvikler og innovator og tager udgangspunkt i en faglig problemstilling med anvendelse af videnskabelig metode og med inddragelse af teoretisk og empirisk materiale.
Projektet udføres oftest i samarbejde med fysioterapeutiske forskningsenheder, sygehuse, genoptræningscentre, klinikker, producenter, andre faggrupper eller specifikke målgrupper.
Gennemførte bachelorprojekter kan findes på UC Viden.