Forandringsledelse har fokus på at lede forandringsprocesser og tiltag i egen organisation, herunder at indgå i faglige, tværfaglige og tværorganisatoriske samarbejder. Du får viden om forskellige teorier og modeller, der omhandler forandrings- og udviklingsprocesser. Og du lærer at udvælge de bedst egnede i forhold til den situation, du står i.
I en virkelighed med stigende krav om innovation, effektivitet og forventningen om, at du som leder kan sikre ejerskab over strategiske mål, er forandringsledelse blevet en helt central opgave. Men det at arbejde med forandringer kræver både træning, viden og en stor opmærksomhed på egen tilgang.
Dette valgmodul på 5 ECTS er en del af diplomuddannelsen i ledelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Du bliver klædt på til at lede de mange forandringsprocesser, som vi typisk alle står overfor - uanset hvor behovet for forandringer kommer fra, og om de opleves som forbedringer eller ej. Vi har fokus på forandringsledelse på måder, som skaber mening både for den eksisterende og fremadrettede virkelighed i organisationen.
Du får indsigt i kommunikationens betydning for resultatet, og du hvordan du motiverer medarbejderne gennem forløbet. Forandring er ikke automatisk lig med øget arbejdspres, men skulle gerne være en fælles vej til en mere overskuelig og fagligt meningsfuld hverdag.
-
Valgmodulet klæder dig både på til at forstå de organisatoriske forandringsprocesser, hvor kultur, narrativer og meningsskabelse er i spil, men også til at reflektere over din egen rolle i processen. Vi ser på, hvordan du og dit ledelsesteam kan stå i spidsen for forandringer på måder, så der løbende bliver skabt ejerskab og motivation for processen hele vejen rundt.
Du får indblik i, hvordan du som leder kan hjælpe med til, at forandringsprocesser bliver en anledning til, at samles på tværs og sikre, at der arbejdes hele vejen rundt om kerneopgaven og de tilhørende processer og arbejdsgange.
Din kommunikation er et centralt redskab i forandringsprocessen - både den måde du lytter på og de signaler, du sender. Hvis vi skal undgå, at forandringer opleves som noget, der bare øger arbejdspresset, må vi lede og kommunikere om forandringsprocesser på måder, hvor vi beskytter og styrker en tillidsfuld kultur og har fokus på at skabe mening om dem løbende sammen med medarbejderne.
Vi arbejder med forskellige modeller til at designe forandringsprocesser med fokus på bl.a. transparens og involvering. Målet er bl.a. at sikre legitimitet og opbakning til fremtidige forandringer.
Modulet balancerer fint imellem en teoretisk gennemgang af forandringsteorier og diskussion i plenum med de andre kursister, hvor kursisternes egne eksempler og erfaringer fra den virkelige verden inddrages således, at det teoriske grundlag hele tiden får praktisk relevans.
Som leder, der står midt i en forestående fusion af to afdelinger på det nye Universitetshospital i Køge, har kurset givet mig med en masse inspiration og værktøjer, som jeg kan bruge i processen fremadrettet.
Jeg ved at jeg er vanedyr, men jeg har altid sagt at jeg ikke er bleg for nye tiltag og nye måder at gøre ting på. Alligevel endte jeg i et kæmpemæssigt følelsesvirvar noget ala I dont get it, I dont like it and I dont like you, da vi fik af vide vi ikke skulle skrive en traditionel opgave, men udvikle et produkt med en video.
Når jeg, der er så groundet og i ro med mig selv, får det sådan når en egentlig lille ændring sker, så fik det mig for alvor til at anerkende det medarbejderne gennemgår når det er deres arbejdsliv der er ”truet” af fx nye retningslinjer, ændrede arbejdsgange osv.
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der leder forandringer og er optaget af, hvordan du bedst navigerer gennem dem, ønsker mere viden om håndtering af de succesfulde udviklingsprocesser eller ønsker at blive bedre til, at skabe meningsfulde forandringer, der gør en forskel.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet