Er du interesseret i at dykke ned i din rolle som fritidspædagog, hvor du både fungerer som en bindeled og en skaber af trivsel i børn og unges liv?
Ønsker du at forfine din evne til at navigere i kompleksiteten mellem generel, social og specialpædagogik?
Og vil du gerne styrke din kapacitet til at påtage dig denne udfordrende opgave? Så er dette modul skræddersyet til dig.
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af uddannelsesretningen Fritidspædagogik på Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har gennemført modulet,
• Har du viden om klassisk og ny udsathed og pædagogens rolle i forhold til at forebygge, at børn og unge placeres i udsatte positioner.
• Kan du perspektivere fritidspædagogik i samtiden og i forhold til samfundsmæssige tendenser.
• Kan du reflektere over fritidspædagogens arbejde i spændingsfeltet mellem almen-, social- og specialpædagogik.
• Har du indsigt i betydningen af fritidspædagogen som brobygger og trivselsaktør, der kan bidrage til at skabe sammenhængskraft i børnenes/de unges liv.
• Kan du påtage dig ansvar for og indgå i samarbejde med relevante aktører i egen praksis (fx skole, forældre, andre fritidstilbud, socialrådgiver, politi, misbrugskonsulenter og civilsamfund) i overensstemmelse med lovgivningsmæssige og organisatoriske rammer.
• Kan du påtage dig ansvar for og indgå i forældresamarbejde.
• Kan du reflektere over og håndtere valg og etiske dilemmaer i relation til barnet eller den unges mange livsarenaer og agere vejledende, omsættende og oversættende i forskelligartede krydspres.
• Har du forståelse for og kan skabe betingelser for, at børnene og de unge er aktive deltagere i både egne og andres livsarenaer. -
• Ny udsathed – og fritidspædagogik som et sted for at arbejde med børn og unges væren, fællesskabelse og dannelse gennem deltagelse i fritidspædagogiske miljøer.
• Samarbejde med forældre og andre eksterne aktører i børn og unges liv.
• Pædagogers rolle og ansvar, brobygger og trivselsaktør i samtiden og i spændingsfeltet mellem almen-, social- og specialpædagogik.
• Vejledning og sparring som pædagogisk kompetence i arbejdet i fritidspædagogik.
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for pædagogiske medarbejdere, der arbejder inden for det fritidspædagogiske område, fx fritidsklub og SFO
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet