Er du interesseret i at dykke ned i din rolle som fritidspædagog, hvor du både fungerer som en bindeled og en skaber af trivsel i børn og unges liv?
Ønsker du at forfine din evne til at navigere i kompleksiteten mellem generel, social og specialpædagogik?
Og vil du gerne styrke din kapacitet til at påtage dig denne udfordrende opgave? Så er dette modul skræddersyet til dig.
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af uddannelsesretningen Fritidspædagogik på Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Det får du ud af modulet
- Viden om klassisk og ny udsathed samt pædagogens rolle i at forebygge, at børn og unge placeres i udsatte positioner.
- Evne til at perspektivere fritidspædagogik i samtiden og i forhold til aktuelle samfundstendenser.
- Refleksion over fritidspædagogens arbejde i spændingsfeltet mellem almen-, social- og specialpædagogik.
- Indsigt i fritidspædagogens rolle som brobygger og trivselsaktør, der skaber sammenhængskraft i børn og unges liv.
- Kompetence til at tage ansvar for og indgå i samarbejde med relevante aktører – fx skole, forældre, andre fritidstilbud, socialrådgivere, politi, misbrugskonsulenter og civilsamfund – i overensstemmelse med lovgivningsmæssige og organisatoriske rammer.
- Ansvar for og deltagelse i professionelt forældresamarbejde.
- Evne til at reflektere over og håndtere valg og etiske dilemmaer i relation til barnet eller den unges mange livsarenaer samt agere vejledende, omsættende og oversættende i komplekse krydspres.
- Forståelse for og evne til at skabe betingelser for, at børn og unge deltager aktivt i både egne og andres livsarenaer.
-
Fagligt indhold
- Ny udsathed og fritidspædagogik som arena for børn og unges væren, fællesskabelse og dannelse gennem deltagelse i fritidspædagogiske miljøer.
- Samarbejde med forældre og andre eksterne aktører i børn og unges liv.
- Pædagogens rolle og ansvar som brobygger og trivselsaktør i samtiden – og i spændingsfeltet mellem almen-, social- og specialpædagogik.
- Vejledning og sparring som pædagogisk kompetence i fritidspædagogisk praksis.
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for pædagogiske medarbejdere, der arbejder inden for det fritidspædagogiske område, fx fritidsklub og SFO
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet