Skal jeres arbejdsplads være endnu mere attraktiv for nye medarbejdere? Få hjælp til at styrke jeres rekruttering, onboarding og fastholdelse af nye medarbejdere.
Vi ved, at et gennemtænkt, fokuseret og veltilrettelagt onboarding program, startende allerede fra tiden fra underskrevet ansættelseskontrakt, gennem de tre første ansættelsesmåneder og helt op til ét år efter ansættelsesstart, øger både fastholdelse, medarbejderengagement og kompetencer hos den nyansatte, samt understøtter opnåelse af organisationens egne mål.
Professionshøjskolen Absalon kan sammensætte et forløb der matcher jeres behov uanset om målet er at styrke onboarding og introduktion til nyansatte i det nære sundhedsvæsen eller at ruste personaleledere og øvrigt personale i introduktion, oplæring og fastholdelse af nye kollegaer.
Et forløb kan eksempelvis tage udgangspunkt i ét eller flere af følgende kurser:
-
Som nyansat i det nære sundhedsvæsen kan der være mange spørgsmål, der rejser sig i relation til både de strukturelle rammer, egen rolle og funktion i relation til både borgerforløb i private hjem eller på plejecentre, nye kolleger med stor faglig diversitet samt nye faglige samarbejdsflader internt og på tværs af sektorer. På kurset gives der svar og ikke mindst anledning til refleksion over disse og mange andre relevante spørgsmål. Den erfaring den nyansatte eventuelt har med sig fra andre sektorer bliver perspektiveret og sat i spil, således at den nye praksis som sundhedsfaglig i det nære sundhedsvæsen tilføres viden, nye forståelser og perspektiver.
Professionshøjskolen Absalon kan tilrettelægge kurset efter de aktuelle behov i Jeres praksis med henblik på at understøtte, at de nyansatte bliver rustet til at varetage og forstå de faglige opgaver, begreber, indsatser og områder, de vil møde.
Kurset kan med fordel tilrettelægges i et samarbejde på tværs af kommunegrænser med øje for, at det overordnet set er samme opgaver og grundviden, der er behov for som nyansat, og kan målrettes både mono- og tværfaglige grupper af deltagere.
-
Faglig supervision er et redskab til at udvikle medarbejdere både fagligt og personligt. Nyansatte kan have et særligt behov for at få styrket deres faglige position og rolle i det nye arbejdsfællesskab - og for nogle også en ny del af sundhedsvæsenet. I supervisionen arbejdes der med egen rolle, ansvar, faglighed, sikkerhed og tryghed mhp. at etablere en faglig rolle og identitet i den nyansattes nye opgaver, arbejdsplads og i samarbejdet med nye kolleger med forskellige fagligheder.
-
Et led i en succesfuld onboarding kan være brugen af simulationstræning. For nyansatte sundhedsfaglige medarbejdere kan muligheden for at træne og simulere vanskelig praksis være afgørende for, hvor hurtigt de fagligt falder til på den nye arbejdsplads. Simulationstræning øger evnen til at træffe kliniske beslutninger, når det gælder og den giver mulighed for at afprøve relevante beslutningsværktøjer og redskaber i praksis.
Absalon kan bl.a. tilbyde hjælp til simulationstræningen og give inspiration til strukturering af opgaver, indsigt i effektive metoder og tilgange til teamsamarbejde. Målet er i sidste ende at give de nyansatte større sikkerhed i situationer, hvor de skal tage ansvar for en vanskelig situation med begrænsede teknologiske redskaber og faglig sparring og rådføring til rådighed.
Simulationen kan tilrettelægges i Absalons simulationslokaler indrettet som en borgers hjem eller in situ (i klinisk praksis) i egnede lokaler på eks. et kommunalt plejecenter.
-
Bliv styrket i at designe og gennemføre introduktion og oplæring af nyansatte kolleger med afsæt i viden om pædagogiske og kommunikative metoder.
Absalon kan hjælpe med at klæde personale med ansvar for introduktion og oplæring af nye kollegaer bedre på til opgaven. Det gør vi gennem forløb, hvor deltagerne lærer om om relationelle, kulturelle og psykosociale elementer, der har betydning for det kollegiale samspil med en nyansat. Konkret vil du få redskaber til at integrere en ny kollega i praksisfællesskabet og de faglige opgaver på en hurtig, motiverende og effektiv måde.
-
Giv jeres ledere konkrete værktøjer og metoder, der kan styrke og kvalificere det gode onboardingforløb af nyansatte.
Vi kan tilrettelægge et forløb, hvor deltagerne bliver præsenteret for metoder til at identificere og vurdere den nyansatte medarbejders individuelle faglige udgangspunkt og hjælp til at bruge denne viden til at designe onboarding, der tilgodeser den nyansatte og arbejdspladsens behov for faglighed, udvikling og kvalitet. Når vi designer et forløb lægger vi typisk op til, at der bliver arbejdet med betydningen af arbejdspladsens kultur, netværk, samarbejde kompetencer og resultater i forbindelse med onboardingprocessen. Som et element i dette inddrages forskellig viden om persontyper og generationers særlige kendetegn og forventninger til arbejdslivet.
Skal vi tage en uforpligtende dialog om jeres behov?
Vi tilbyder både konkrete kursusforløb og at tilrettelægge et forløb præcis efter jeres behov – kontakt en af vores konsulenter og få en uforpligtende dialog om jeres muligheder.