
Forskningsmiljø
Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge
Børn og unge i udsatte positioner har brug for gode læringsfællesskaber og uddannelsesmobilitet. Det bidrager vores forskning til.
Forskningsmiljø
Børn og unge i udsatte positioner har brug for gode læringsfællesskaber og uddannelsesmobilitet. Det bidrager vores forskning til.
Ambitionen i forskningsmiljøet er på tværs af forskningstemaerne at bidrage til, at skolen skaber deltagelsesmuligheder for alle børn og unge, og at der i særlig grad skabes reelle forandringer for de børn og unge, der kommer i udsatte positioner i deres hverdag og skoleliv.
Forskningsmiljøet ”Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge” adresserer to forskningstemaer med indbyrdes forbindelser.
I tilknytning til forskningstemaet ”Specialpædagogik” beskæftiger vi os med elever, hvis faglige og sociale deltagelse i skolen kræver særlig hensyntagen, tilrettelæggelse og opmærksomhed. Dette spænder over et bredt spektrum af vanskeligheder og skoletilbud. Dermed beskæftiger vi os med den inkluderende folkeskole, børns trivsel, mellemformer, specialklasser og specialskoler.
Et fokus under dette tema er inkluderende fagdidaktik, hvor vi er optaget af, at særlige fag og fagdidaktikker skaber særlige muligheder og udfordringer i forhold til deltagelse og inklusion af alle elever.
Et andet fokus under temaet, “Specialpædagogik” er børn og unge som deltagere i en række forskellige aktiviteter i deres hverdag og skoleliv og i overgange på tværs af steder. Det kan fx handle om børn i overgangen mellem de almene og de specialpædagogiske undervisningsmiljøer eller børn i overgangen mellem trin i skolen, der kan skabe særlige udfordringer og muligheder for børn.
Vi bidrager med praksisnær viden om, hvordan skolen kan arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder for eleverne i klassefællesskaber og understøtte deres trivsel og læring, og dermed skabe de bedst tænkelige muligheder for udvikling. Vi baserer vores forskning på et nært samarbejde med eleverne, deres forældre og de professionelle, der er omkring dem, samt de eksterne aktører såsom forvaltning, PPR og børne- og ungdomspsykiatrien. Målet er at inddrage forskellige perspektiver i vores forskning for at fremme gensidig viden og erfaring på tværs af både forskningsmiljøet og den professionelle praksis.
Under forskningstemaet ”Udsathed blandt børn og unge” anerkender vi, at mange forskellige forhold kan sætte børn og unge i udsatte positioner, og at en elevgruppe med social, etnisk og faglig diversitet stiller krav til skolen. Udsathed kan opstå i relation til for eksempel fattigdom, sygdom, mobning, vold, etnicitet, køn og seksualitet, men udsathed knytter sig ikke alene til bestemte elevkategorier, og alle børn og unge kan opleve i kortere eller længere perioder i deres liv at komme i udsatte positioner.
Vi undersøger, hvordan udsathed opstår og, hvordan forskellige elever oplever udsathed. Samtidig er vi optaget af, om og hvordan skolens normer og praksisser sætter rammerne for, hvem der kan opleve at være inden for, på kanten af eller helt uden for sociale og faglige fællesskaber i skolen. Samtidig retter vi opmærksomheden mod, hvordan folkeskolen som historisk og kulturel institution skaber betingelser for, hvem der kan opleve at være inden for, på kanten af eller helt uden for sociale og faglige fællesskaber i skolen.
Vi bidrager med forskning om, hvordan børns perspektiver på udsathed,fællesskaber og deltagelse, påvirker deres deltagelsesmuligheder og positioner og hvordan skolen og andre aktører kan være med til at mindske udsathed og bevæge børn og unge i udsatte postioner til mindre udsatte positioner.
Forskningsprojekter i vores miljø dækker en bred vifte af emner relateret til specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge.
Formålet med forskningsprojektet er at sætte fokus på undervisning og samvær på efterskolerne og bidrage til at give lærer et pædagogisk og didaktisk funderet fagsprog, der kan udvikle praksis. Projektet er finansieret af efterskoleforeningen og udført i samarbejde mellem forskere fra Absalon og UCL. Den afsluttende antologi udkom i starten af 2020: Graf, S. T. & Jensen, U. H. red. (2020). Efterskolens praksis under lup: Undersøgelser af dannende undervisning og samvær.
Du findes også informationer om projektet på UC Viden
Projektlead
Projektleder i Absalon
Projektperiode
Bevillingsbeløb
Bevillingsgivere
Efterskoleforeningen
Vi arbejder i øjeblikket med et projekt, der skal kortlægge viden til brug for udvikling af uddannelse om forebyggelse af online-ekstremisme for kommunale medarbejdere, der arbejder med børn og unge. Projektgruppen har gennemført vidensindsamlingen og er nu i gang med at planlægge undervisningsgange i efterårssemesteret.
Forskere involveret: Lene Kofoed Rasmussen, Kit Stender og Marie Neergaard Hansen. Projektet er finansieret af Udlændinge og Integrationsministeriet og forventes færdig i starten af 2021
Du findes også informationer om projektet på UC Viden
Projektlead
Projektleder i Absalon
Projektperiode
Samarbejdspartnere
Bevillingsgivere
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Projekter samskabes med praksis og brugergrupper med henblik på at understøtte relevans og bæredygtighed. Vi samarbejder med nationale og internationale universiteter og andre forskningsinstitutioner, samt regioner, kommuner, almen praksis og andre aktører i lokalsamfund tillige med patientforeninger og andre interesseorganisationer