Gå til hovedindhold

Forskningsmiljø

Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge

Børn og unge i udsatte positioner har brug for gode læringsfællesskaber og uddannelsesmobilitet. Det bidrager vores forskning til.

Ambitionen i forskningsmiljøet er på tværs af forskningstemaerne at bidrage til, at skolen skaber deltagelsesmuligheder for alle børn og unge, og at der i særlig grad skabes reelle forandringer for de børn og unge, der kommer i udsatte positioner i deres hverdag og skoleliv.

Teknologiforståelse

Forskningstemaer

Forskningsmiljøet ”Specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge” adresserer to forskningstemaer med indbyrdes forbindelser.

I tilknytning til forskningstemaet ”Specialpædagogik” beskæftiger vi os med elever, hvis faglige og sociale deltagelse i skolen kræver særlig hensyntagen, tilrettelæggelse og opmærksomhed. Dette spænder over et bredt spektrum af vanskeligheder og skoletilbud. Dermed beskæftiger vi os med den inkluderende folkeskole, børns trivsel, mellemformer, specialklasser og specialskoler.

Et fokus under dette tema er inkluderende fagdidaktik, hvor vi er optaget af,  at særlige fag og fagdidaktikker skaber særlige muligheder og udfordringer i forhold til deltagelse og inklusion af alle elever.

Et andet fokus under temaet, “Specialpædagogik” er børn og unge som deltagere i en række forskellige aktiviteter i deres hverdag og skoleliv og i overgange på tværs af steder. Det kan fx handle om børn i overgangen mellem de almene og de specialpædagogiske undervisningsmiljøer eller børn i overgangen mellem trin i skolen, der kan skabe særlige udfordringer og muligheder for børn.

Vi bidrager med praksisnær viden om, hvordan skolen kan arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder for eleverne i klassefællesskaber og understøtte deres trivsel og læring, og dermed skabe de bedst tænkelige muligheder for udvikling.  Vi baserer vores forskning på et nært samarbejde med eleverne, deres forældre og de professionelle, der er omkring dem, samt de eksterne aktører såsom forvaltning, PPR og børne- og ungdomspsykiatrien. Målet er at inddrage forskellige perspektiver i vores forskning for at fremme gensidig viden og erfaring på tværs af både forskningsmiljøet og den professionelle praksis.

Under forskningstemaet ”Udsathed blandt børn og unge” anerkender vi, at mange forskellige forhold kan sætte børn og unge i udsatte positioner, og at en elevgruppe med social, etnisk og faglig diversitet stiller krav til skolen. Udsathed kan opstå i relation til for eksempel fattigdom, sygdom, mobning, vold, etnicitet, køn og seksualitet, men udsathed knytter sig ikke alene til bestemte elevkategorier, og alle børn og unge kan opleve i kortere eller længere perioder i deres liv at komme i udsatte positioner. 

Vi undersøger, hvordan udsathed opstår og, hvordan forskellige elever oplever udsathed. Samtidig er vi optaget af, om og hvordan skolens normer og  praksisser sætter rammerne for, hvem der kan opleve at være inden for, på kanten af eller helt uden for sociale og faglige fællesskaber i skolen. Samtidig retter vi opmærksomheden mod, hvordan  folkeskolen som historisk og kulturel institution skaber betingelser for, hvem der kan opleve at være inden for, på kanten af eller helt uden for sociale og faglige fællesskaber i skolen.

 Vi bidrager med forskning om, hvordan børns perspektiver på udsathed,fællesskaber og deltagelse,  påvirker deres deltagelsesmuligheder og positioner og hvordan skolen og andre aktører kan være med til at mindske udsathed og bevæge børn og unge i udsatte postioner til mindre udsatte positioner.

 

Vores forskningsprojekter

Forskningsprojekter i vores miljø dækker en bred vifte af emner relateret til specialpædagogik og udsathed blandt børn & unge.

Signaturprojekter

Samarbejde

Projekter samskabes med praksis og brugergrupper med henblik på at understøtte relevans og bæredygtighed. Vi samarbejder med nationale og internationale universiteter og andre forskningsinstitutioner, samt regioner, kommuner, almen praksis og andre aktører i lokalsamfund tillige med patientforeninger og andre interesseorganisationer