Gå til hovedindhold

Begrebsguide til teknologiforståelse

Teknologiforståelse byder på helt nye fagbegreber for de fleste undervisere, når de første gang stifter bekendtskab med fagligheden.

En ny begrebsguide skal hjælpere lærere i arbejdet med teknologiforståelse. Guiden er blandt andet udarbejdet af Eva Petropouleas, der pædagogisk konsulent ved CFU her på Absalon.

Begrebsguiden består af korte videoer med tilhørende undervisningsaktiviteter, som viser, hvordan begreberne kan sættes i spil i praksis med elever og hvis formål er at udfolde 16 af teknologiforståelsesfaglighedens helt centrale begreber.



Den kan anvendes af undervisere i folkeskolen, på læreruddannelsen samt på kompetenceforløb inden for teknologiforståelse - og af alle andre, der måtte have interesse for at lære om teknologiforståelsesfagligheden.



Begrebsguiden er foruden Absalons Eva Petropouleas udviklet af CFU-konsulenterne Mark Holler og Malte von Sehested, som alle har taget del af det 3-årige nationale forsøg med teknologiforståelse, i samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.