Gå til hovedindhold

Fra blodprøver til databaser

Som patienternes sekretær er det Line Endrups opgave at alt kører fejlfrit, når de besøger hendes afdeling. Og det er netop det at hjælpe andre, og at blive mødt med nye opgaver hver dag, der motiverer hende i arbejdet.

Line Endrup, lægesekretær og fællestillidsrepræsentant på mave-tarm kirurgisk afdeling, Sjællands Universitetshospital, Køge

Dagene er aldrig ens for Line Endrup, der er lægesekretær på mave-tarm kirurgisk afdeling i Køge på Sjællands Universitetshospital.

På en almindelig dag kan hun både skulle tage imod patienter, tjekke blodprøver, arbejde i forskellige databaser – og alt der imellem. 

”Mange tror at lægesekretærer er sådan nogle, der vimser rundt og er lægens sekretær. Sådan er det slet ikke,” siger Line Endrup, der har været lægesekretær siden 2007 og også er fællestillidsrepræsentant for lægesekretærerne på afdelingen.

”Vi er patientens sekretær, og det er os der koordinerer indlæggelserne og forløbene og får alt til at køre glat. Derfor er det også meget rammende, at den nye uddannelse hedder sundhedsadministrativ koordinator,” siger hun med henvisning til den nye uddannelse, der erstatter lægesekretæruddannelsen.

Line Endrup er uddannet som klassisk lægesekretær og er løbende blevet videreuddannet, så hun kan varetage mange forskellige roller i forskellige afdelinger. For jobbet som lægesekretær står aldrig stille.

”Især efter Sundhedsplatformens indtog er vi lægesekretærer blevet meget specialiserede på forskellige områder, alt efter hvilken afdelingen vi sidder i. Men jeg er uddannet til at kunne agere i mange afdelinger,” forklarer hun og fortsætter:

”Hvor vi tidligere skrev en masse for lægerne, så er den rolle nærmest væk nu, og mit arbejde er meget direkte i forhold til dem, det handler om, nemlig patienterne. Jeg kan gå ind og dække en masse funktioner.” 

Med til rådgivning

Det er netop kontakten med mennesker, der gør Line Endrup glad for sit arbejde, og hun taler ofte med både patienter og pårørende, hvis de ringer ind med spørgsmål.

”I min afdeling har jeg meget tæt kontakt til patienterne, for eksempel er det også nogle gange mig, der tager imod dem i lugen, når de ankommer. Jeg sørger for, at deres patientoplysninger er korrekt registrerede de rigtige steder, så vi undgår at der opstår fejl i deres forløb, ligesom jeg også kan være med til at rådgive og vejlede patienterne.”

Som eksempel på en almindelig opgave nævner Line Endup et opkald hun fik fra en patient dagen før, der var i tvivl om et sår. Line Endrup fik patienten til at sende et foto af såret, og sammen med en læge vurderede hun, hvad der skulle ske og rådgav efterfølgende patienten over telefonen. På den måde undgik patienten at skulle forbi hospitalet.

”Den slags sætter jeg virkelig pris på i mit arbejde. Den direkte kontakt og hjælp. Det siger også noget om, at vi som lægesekretærer har en rolle, der både er anerkendt og vigtig blandt de andre faggrupper.” 

Aldrig færdiguddannet

For Line Endrup kan man aldrig blive helt færdiguddannet, for man kan hele tiden blive ved med at videreuddanne sig.

”Hvis man er proaktiv og opsøgende, så er der stor mulighed for at forme sin egen stilling – ligesom jeg selv har gjort. Det kan ende ud i den klassiske ansættelse, en ansættelse hos forskere, hos en praktiserende læge eller på et privathospital,” siger Line Endrup, der dog ikke selv er i tvivl om, hvorfor det netop er på den kirurgiske afdeling, at hun føler sig godt tilpas:

”Selv elsker jeg driften og sengeafsnittene med den menneskelige kontakt, der følger med. Og det er lige noget for mig, at der ikke er to dage, der er ens.”