Gå til hovedindhold

"Jeg får løbende et indblik i alle de muligheder jeg har som ergoterapeut"

Da 22-årige Rikke Andersen begyndte at studere til ergoterapeut, var det med ambitionen om at arbejde med mennesker – især børn, samt opbygge relationer og gøre en forskel for andre.

Ambitionen er den samme i dag, hvor hun snart påbegynder 4. semester, men gennem sit studie er hun blevet klogere på hvor mange andre muligheder man har, når man er færdiguddannet ergoterapeut. For hvad er det egentlig en ergoterapeut laver?

”Det kan godt være svært at forklare. Vores undervisere har gjort en del ud af at forklare, at vi jo f.eks. ikke arbejder på samme måde som fysioterapeuter, som jeg ellers oplever at mange mennesker godt kan tro. Personligt plejer jeg at sige, at vi kan godt have de samme mål som en fysioterapeut, men hvor vi arbejder meget med aktiviteter i hverdagen, og med udfordringer som bunder i alt fra alle sanserne, over psykiske lidelser og så selvfølgelig også de fysiske udfordringer folk kan have med kroppen.”

Rikke vil gerne arbejde med børn - en aldersgruppe hun allerede har stor erfaring med, som børnetræner i gymnastik

En verden af muligheder

Når man studerer til ergoterapeut, så skal man i praktik på både første, fjerde, femte og sjette semester. Rikke har prøvet at arbejde med ældre, der har psykiske lidelser, og på fjerde semester skal hun ud på et hospital – men lige hospitalet har hun snuset til før, da hun på tredje semester deltog i ”praksisdag” på Sjællands Universitetshospital, en dag hvor hun for alvor fik øjnene op for alsidigheden i uddannelsen.

”Jeg havde nok lidt en idé om, at hvis man arbejdede på et hospital, så var ens arbejdsopgaver meget låste, men på praksisdagen hørte jeg blandt andet om børn, synkebesvær, neurologiske skader, håndterapi og patientinterview. Det gik op for mig, at der er en bred vifte at muligheder i hvad man kan arbejde med, og ser virkelig frem til de erfaringer og oplevelser jeg får i de kommende 10 ugers praktik, som også er på et hospital”¨

Til trods for alle oplevelserne, så holder Rikke dog fast i sin lyst til at arbejde med børn. En lyst der ikke bare kommer ud af det blå, da hun har arbejdet som børnetræner i gymnastik i godt 7 år.

”Jeg har altid ’klikket’ godt med børn. Jeg kan enormt godt lide den aldersgruppe, og jeg føler jeg er god til at håndtere dem. Derfor tiltaler det mig enormt meget f.eks. at arbejde med siddestillinger og sanseproblematikker i skolerne, så børn både får de bedste forudsætninger for indlæring, men i høj grad også fungerer så godt som muligt socialt”

”Jeg vil gerne arbejde med mennesker, og jeg vil gerne se at jeg gør en forskel i deres hverdag – jeg vil gerne arbejde med dem over en lidt længere periode, og danne en relation til patienten.”
Rikke Storr Andersen
Ergoterapeutstuderende

Børnene i fokus

På første semester var Rikke også ude og besøge en ergoterapeut, som havde en privat praksis hvor hun arbejdede med børn. Det lignede en slags ”legerum” hvor hun arbejdede med børnenes sanser gennem leg, for at hjælpe dem med de problematikker de havde. Og netop det med at arbejde med mennesker gennem en længere periode, er hvad Rikke brænder for.

”Jeg vil gerne arbejde med mennesker, og jeg vil gerne se at jeg gør en forskel i deres hverdag – jeg vil gerne arbejde med dem over en lidt længere periode, og danne en relation til patienten.”

Rikke mangler stadig at komme ud og prøve at arbejde som ergoterapeut med børn, så hun kan få prøvet det af, men hun håber en af de senere praktikker, kan opfylde den drøm.