Matematik
Matematik i naturen? I idrætshallen? Eller til at forstå diagrammet i avisen?
Matematik er skolens næststørste fag og en del af hverdagslivet for alle aldre. Under uddannelsen lærer du at skabe matematikundervisning på flere måder, så du på forskellig vis kan sammensætte en engagerende og inspirerende undervisning, der fanger dine elever både i og uden for klasselokalet.
Overordnet lærer du at planlægge, gennemføre og evaluere matematikundervisning både til klassen og til den enkelte elev.
Du kommer til at arbejde på en anden måde med matematik, end du er vant til. Ud over at du selv bliver dygtigere i faget, lærer du at undervise og lære fra dig. Du får redskaberne til at formidle matematik, så eleverne kan se, bruge og forstå hverdagslivet bedre omkring dem.
Igennem uddannelsen oparbejder du kompetencer til at undervise på alle klassetrin i skolen inden for både tal og algebra, geometri og måling samt statistik og sandsynlighed.
Du vil opleve, at vi på Absalon lægger stor vægt på et undersøgende og eksperimenterende arbejde, hvor du kommer til at arbejde med forskellige undervisningsformer, organiseringsformer, fremlæggelsesformer mm.
Matematik i kultur (Fane indhold)
Du lærer også at bruge matematik i naturen, historien og kulturen i din undervisning. Det kan fx være som et matematikhold, der var med til at udarbejde opgaver om Gåsetårnet. Opgaverne ligger i dag på Borgcentrets hjemmeside og kan bruges af skoleklasser på mellemtrinnet til en anderledes undervisningsdag.
Vordingborgs største udendørs klasselokale
Det tænkende klasserum (Fane indhold)
I matematikfaget arbejder vi med elementer fra Peter Liljedahls praksisser om Det tænkende klasserum. Det betyder, at vi fx står op ved whiteboardtavler i tilfældige grupper tre og tre, hvor vi arbejder med problemløsningsopgaver. På denne måde træner vi undervisningen i den undersøgende matematik.
Tur til Dansk Arkitektur Center (Fane indhold)
Du vil også opleve ture ud af huset til steder, hvor elever kan få oplevelser omkring matematik. Det kan fx være til Dansk Arkitektur Center (DAC), hvor vi har afprøvet et forløb til mellemtrinnet om bygning af broer med facilitering af en medarbejder fra DAC. Her ser man først på broerne i Københavns Havn og prøver at bygge broer ud fra de principper, som der netop er talt om. Afslutningsvist afprøver man broernes bæreevne.
Adgangskrav
Du skal opfylde de generelle adgangskrav til læreruddannelsen samt have bestået Matematik på B-niveau.
Endnu mere naturvidenskab?
Hvis du ud over matematik interesserer dig for naturfag og teknologi, bør du undersøge om den naturvidenskabelige talentlinje (SCI-TEK) på læreruddannelsen i Vordingborg kunne være noget for dig.