Specialpædagogik
Brænder du for arbejdet med særligt udsatte elever på skoler og specialskoler, og vil du være med til at skabe et pædagogisk rum, der støtter alle elevers trivsel i skolen?
Specialpædagogik er et nyt, højaktuelt undervisningsfag, som giver dig kompetencer, der i høj grad efterspørges på alle typer af skoler.
I faget specialpædagogik udvikler du dine kompetencer til at tilrettelægge, udvikle og vejlede om inkluderende tiltag og aktiviteter, der understøtter alle elevers deltagelse og læring i skolen uanset læringsforudsætninger, funktionsnedsættelser eller udsathed.
Du kommer til at arbejde med børneperspektiver i planlægningen af undervisning, som støtter elevernes deltagelsesmuligheder i skolen.
Du lærer også at arbejde med politiske og konkrete rammer for indsatser, som fx mulighederne for at få den rette hjælp i klassen, og du bliver introduceret til diagnosesystemet som grundlag for at forstå og agere i forhold til den enkelte elev. På denne måde lærer du også at analysere, udvikle og vejlede i forhold til en inkluderende specialpædagogik.
I faget arbejder vi med eksempler, cases og dilemmaer hentet fra skolens specialpædagogiske virkelighed, som du igennem dine praktikophold også vil møde og kunne reflektere over sammen med undervisere og medstuderende.
Endnu mere specialpædagogik?
Fra september 2023 kan du, ud over at have specialpædagogik som fag, vælge en ny specialpædagogisk uddannelsesprofil med yderligere fokus på psykologi og specialpædagogik. Med profilen får du en styrket solid faglig forståelse for de udfordringer, man som lærer kan møde hos elever i folkeskoler og specialskoler, og du bliver med profilen en vigtig ressourceperson både for elever og kollegaer.
Den specialpædagogiske profil er netop til dig, der gerne vil et lag dybere i arbejdet med det specialpædagogiske område, uanset om du ønsker at arbejde i den almene folkeskole, i det private eller fx på en specialskole.
Lokale skoler som læringsrum (Fane indhold)
I faget samarbejder vi med inkluderende skoletilbud, hvor vi undersøger og deltager i udvikling og afprøvning af nye undervisningsformer, der skaber nye deltagelsesmuligheder for eleverne. Det kan fx være ved at bruge udvidede læringsrum, støtte kropslig, eksperimenterende og legende erkendelse samt tværprofessionelt samarbejde på nye måder.
Afprøvning af læremidler (Fane indhold)
I faget er du med til at afprøve forskellige typer af læremidler og omforme dem, så flere elever får udbytte af dem i undervisningen. Vi afprøver fx læse-skrive teknologier samt digitale, spilbaserede og praktiske læremidler.
Når vi afprøver forskellige, både nye og eksisterende, læremidler gør vi det også for at finde nye måder at bruge dem på til glæde for de særligt udsatte elever i skolen.
Dilemmadialog (Fane indhold)
I specialpædagogik skaber vi rum til at fordybe os sammen i de konkrete specialpædagogiske dilemmaer, som du og dine medstuderende møder igennem praktik, studiejob mv. på skoler såvel som specialskoler.
Sammen afdækker, analyserer og vurderer vi dilemmaer fra det daglige arbejde i skolen, og vi arbejder med begrundede ændringsforslag og tværkollegial videndeling i forhold til fx nye rammer og deltagelsesmuligheder ved tilsvarende oplevelser.
Adgangskrav
Du skal opfylde de generelle adgangskrav til læreruddannelsen og have bestået Dansk A.