Gå til hovedindhold

Nyuddannet sygeplejerske: ”Forberedelse fra studiet har været afgørende for en god overgang til arbejdslivet”

Som nyuddannet sygeplejerske mærker jeg lige nu overgangen fra uddannelse til job i sundhedsvæsenet på egen krop. Der bliver talt meget om praksis- eller ansvarschok, når nyuddannede som jeg oplever mødet med klinikker og hospitalsgange som for overvældende. Jeg har selv været skånet takket været solid forberedelse fra studiet og modtagelsen på min arbejdsplads.

Alberte I.M. Linnebjerg, Sygeplejerske, øjenafdelingen Næstved, cand. Cur. Stud. Uddannet fra Professionshøjskolen Absalon januar 2024.  

For en måned siden sagde jeg farvel til sygeplejestudiet på Professionshøjskolen Absalon og gik fra skolebænken og direkte ind på øjenafdelingen på Næstved Sygehus. Efter tre et halvt år med skole og praktik, er jeg nu klar til at indgå i vagtplanen på lige fod med de kollegaer, som jeg har gået ved siden af under mit praktikforløb og oplæring.

Uddannelsen har forberedt os  
Vi taler meget om praksis- og ansvarschok på sygeplejerskeuddannelsen. Det indgår som et fast element i undervisningen, at vi bliver forberedt på overgangen fra nyuddannet til ansat. Vi har fået teorier og metoder til at navigere i, hvordan det er at stå ude i virkeligheden. Vi har talt med hinanden om hverdagen og livet på de afdelinger, hvor vi hver især har været i praktik. 

Robusthedskommissionen præsenterede i september sidste år sine 20 anbefalinger til et mere robust sundhedsvæsen. Anbefaling nummer 19 handler netop om, hvordan vi letter overgangen fra uddannelse til arbejdsliv. 

På sygeplejerskeuddannelsen på Professionshøjskolen Absalon er vi blevet mødt med undervisning, der har forberedt os på det accelererende samfund, om moralsk mod og udbrændthed – emner, som er højaktuelle i det sundhedsvæsen, vi møder som nyuddannede. 

Praktik som afslutning på uddannelse 
En konkret anbefaling fra robusthedskommissionen lyder, at ‘sidste praktikforløb på professionsuddannelserne skal finde sted, umiddelbart før uddannelserne afsluttes’. Netop denne model har jeg været med til at afprøve på Absalon, hvor bacheloropgaven som noget helt nyt er blevet flyttet. Nu ligger den ikke længere som et afsluttende element i uddannelsen. Det gør derimod en praktik- og teoriperiode på sammenlagt seks uger.   

Her er det tanken, at vi som studerende skal reflektere over, hvad vi mangler, inden vi afslutter vores uddannelse – og den sidste praktik bliver tilrettelagt derefter.  

Da jeg startede min afsluttende praktik, var jeg allerede blevet tilbudt et barselsvikariat på Øjenafdelingen på Næstved Sygehus. Men mine sidste seks ugers praktik var med til at styrke valget om at takke ja. For min nuværende stilling indeholder både ambulatorie- og operationssygepleje, hvor jeg skal assistere til forskellige øjenoperationer, herunder VR-kirurgi – og jeg havde på det tidspunkt ingen erfaring med operationer.  

Hvis jeg ikke havde fået indsigt i dagligdagen på operationsstuen i Øjenafdelingen, ville jeg have været meget usikker på, hvilke arbejdsopgaver og kompetencer, der ville være som ansat – og færdiguddannet.  

Usikkerheden som følgesvend 
Til trods for at jeg i mine praktikforløb har været på samme afdeling og derfor kender kollegaer og den kultur, jeg som helt grøn sygeplejerske nu indgår i, så er der alligevel mange ting, der er nye for mig.  

Det kan komme til udtryk i rutiner og arbejdsgange, jeg ikke kender eller i usikkerheder, hvilket betyder, at jeg fx dobbelttjekker ordinationer. Frygten for at fejle er med mig i mit arbejde – ansvarschokket.  

Den frygt vil måske altid være der, eftersom vi arbejder med mennesker. Men frygten kan vokse, hvis man ikke har nogen at dele den med. Som nyuddannet har man især behov for trygge rammer og brug for at vide, hvem man kan stille spørgsmål. Derfor er man ekstra sårbar som nyuddannet i et presset sundhedsvæsen, hvor der mangler sygeplejersker og lige præcis overskuddet til at svare på spørgsmål og tage sig af usikkerhed, kan svigte.  

Jeg har været tilknyttet en afdeling, hvor der er en god dialog med min leder, hvor jeg har tryghed i mine kollegaer, og hvor jeg kan sige, hvis der er noget, jeg ikke er parat til. Sygeplejerskeuddannelsen har desuden rustet mig til virkeligheden via praktik og samtidig en italesættelse af, at de fleste oplever overgangen til arbejdslivet som svær. Den kombination har resulteret i, at jeg nu er godt på vej.