Gå til hovedindhold

Ordblindhed – emotionelle følger ved læse- og skrivevanskeligheder

I dette afsnit af podcasten ’Didaktisk, praktisk, go’’, kan du blive klogere på de emotionelle følger ved læse- og skrivevanskeligheder. Lisbet Rask, chefkonsulent i Center for skole har Carina Vallentin Degn, der er cand.mag. i audiologopædi og arbejder med ordblindelærere og læsevejledere i Absalon, med i studiet til en snak om emnet.

Hvis børn og unge har læsevanskeligheder, eller er ramt af ordblindhed, har det ofte stor betydning for deres selvforståelse og følelsesliv.

Og selvom der aldrig før har været så mange hjælpemidler til dem, har der heller aldrig før været så høje krav til, hvad de skal kunne præstere.

Men hvad er det især for nogle krav, der er svære for dem? Hvordan påvirker det dem følelsesmæssigt? Og hvordan kan man som fagprofessionel bedst støtte dem?

Det er nogle af spørgsmålene i denne udgave af ’Didaktisk, praktisk, go’’.

Lisbet Rask, chefkonsulent i Center for skole og læring på Absalon, er vært, og med i studiet har hun Carina Vallentin Degn, der er cand.mag. i audiologopædi og arbejder som adjunkt på Absalon. Hun underviser blandt andet kommende ordblindelærere og læsevejledere.



Lyt med her:

Gå på opdagelse i Absalons podcastunivers

Få faglig viden og inspiration direkte i øregangene, når og hvor du vil; på cyklen, i bilen, på løbeturen eller mens du vasker op.

Find alle vores podcasts her.