Gå til hovedindhold

Teknologiforståelse udbydes som undervisningsfag på Absalon

Hvordan forholder man sig som lærer til ChatGPT i undervisningen? Hvordan finder vi ud af, hvilke data TikTok indsamler om os? Den digitale udvikling betyder, at både lærere og elever står over for udfordringer, som kræver nye typer af redskaber. Derfor tilbyder Professionshøjskolen Absalon – som noget helt nyt - teknologiforståelse som undervisningsfag.

Det digitale har fundet vej ind i børn og grundskolers hverdag. Derfor udbyder Professionshøjskolen Absalon fra 1. februar 2025 teknologiforståelse som undervisningsfag på læreruddannelsen i Roskilde:

”På Absalon vil vi gerne forberede vores studerende til fremtiden. Derfor er det meget glædeligt, at ministeriet nu har godkendt, at vi kan udbyde teknologiforståelse som fag,” lyder det fra Stina Møllenbach, der er centerchef for Skole og Læring.

Vil undgå forbud
Med undervisningsfaget i teknologiforståelse vil fremtidige lærerstuderende på Professionshøjskolen Absalon bl.a. blive undervist i, hvordan man skaber sit eget sociale medier - eller blive sat til at undersøge, hvordan man kan bruge teknologi til at udtrykke sig kreativt. Etiske diskussioner om de flydende grænser bl.a. hvornår det er maskinen og hvornår det er mennesket, der har skabt et kreativt værk, vil også blive taget op.

Ifølge Stina Møllenbach så handler teknologiforståelse langt fra om at skabe forbud:

”Lige nu er der heftig debat om at forbyde skærme i skolen. Men hvis vi kun går forbudsvejen og forbyder al brug af skærm i undervisningen, så lærer børn ikke at forholde sig til dem – og slet ikke at forholde sig kritisk. Skolen skal skabe rammerne for, at skærme bruges med omtanke og faglighed,” lyder det fra Stina Møllenbach. 

En vigtig lærerkompetence er at kunne vurdere, hvornår der skal være slukket for skærme og hvornår der skal tændes, så eleverne kan opnå kompetence i at forstå de teknologier, der er i verden omkring dem
Stina Møllenbach
Centerchef, Center for Skole og Læring

Fordel for folkeskolen
Ifølge Bjarke Lindsø Andersen, der er lektor og ph.d. på læreruddannelsen i Roskilde, så skal man i fag med teknologi som omdrejningspunkt tilbyde børn en måde at udtrykke sig på – på lige fod med en tekst i dansk eller bevægelse i idræt.

”Teknologi er en udtryksform, der er vital for vores samfund. Det er en praktisk, men også kreativ måde at udtrykke sig på. Vi skylder vores børn at styrke dem i den faglighed. Fx ved at give dem en forståelse af hvordan digitale datamodeller og algoritmer er bygget op,” forklarer Bjarke Lindsø Andersen, lektor og ph.d. 

Ifølge Bjarke Lindsø Andersen er der en tydelig bagside for folkeskolen, hvis vi ikke får inkluderet teknologiforståelsen i den. Her er lærerne et oplagt sted at starte:

”Vi har allerede studerende, der er top-motiverede og nysgerrige på teknologi. De ved fra deres eget liv, hvor meget digitale teknologier betyder. De vil gerne klædes fagligt på til at kunne gøre en forskel for børnene, så deres digitale fremtid bliver oplyst, bæredygtig og god. Hvis ikke vi gør det, risikerer vi at overlade det til børnene selv.” 

Professionshøjskolen Absalon udbyder teknologiforståelse som undervisningsfag (35 ECTS-point) på læreruddannelsen fra februar 2025. Faget udbydes på Professionshøjskolen Absalons Campus i Roskilde. 

Kontakt

Stina Løvgreen Møllenbach (slm)

Centerchef for Skole og Læring
Center for Skole og Læring
Vordingborg