Læs til læsevejleder eller ordblindelærer og bliv inspirator for udvikling af sprogtilegnelse i skolen.
Læsevejledning i skolen står meget centralt i samarbejdet om skolens udvikling af undervisning og læring, både i faget dansk, men også på tværs af hele skolens fagrækker med forskellige former for undervisningsaktiviteter.
Dette valgmodul på 10 ECTS er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har deltaget i dette modul, har du:
- vejledningskompetencer i skriftsprogsundervisning
- indsigt i teorier og metoder inden for skriftsprogsudvikling og -udvikling
- indsigt i læsevejlederfunktionens indhold, metoder, etik og særlige udfordringer.
-
- Differentieret skriftsprogsundervisning i 0.-3. klasse
- Skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsundervisning i 0. - 3. klasse
- Problemstillinger inden for læseproces, skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsundervisning i 0. - 3. klasse.
- Dansk sproglære, herunder fonetik, ortografi, morfologi, syntaks og semantik.
- Skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsundervisning.
- Viden om forudsætninger for afkodning og sprogforståelse i læsning.
- Elevers skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsudvikling.
- Formativ anvendelse af test- og evalueringsresultater
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der
- Arbejder som lærer eller vejleder i skolen
- Vil specialisere dig indenfor ordblindhed
- Har planer om at begynde læsevejlederuddannelsen
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet