’Fællesskab’ er nøgleordet for, hvorfor du skal vælge at blive musiklærer
Mange tror, at man skal være uddannet på et musikkonservatorium for at blive musiklærer.
Men der er faktisk en anden vej.

På læreruddannelsens musikprofil, bliver musikundervisningen en dagligt integreret del af uddannelsen.
To tidligere lærerstuderende med musikprofilen fortæller her om, hvordan musik og kreativitet har gjort deres uddannelsesforløb sjovere og mere lærerigt.
Ordene kommer fra 28-årige Christoffer Remfeldt, der blev uddannet i sommers og nu er fastansat som musiklærer på Tjørnegårdskolen i Roskilde. Han har sammen med 25-årige Rasmus Schønemann været enormt glad for musikprofilen på Professionshøjskolen Absalon, hvorfra Rasmus efter endt uddannelse ligeledes har sikret sig et job som musiklærer.
"For mig er ‘fællesskab’ nøgleordet for, hvorfor den her uddannelse, og det her erhverv, bare er mega fedt. På studiet var der et helt særligt fællesskab for os på musikprofilen, og vi fik også lov til at være dem, der sørgede for at bidrage til en generel stemning på campus, fordi vi ofte skulle stå for fællessang og at arrangere events," fortæller Rasmus Schønemann.
Christoffer stemmer i:
"Ja, fællesskabet er virkelig en uundværlig del af musik og også den musikundervisning, vi tilbyder i vores jobs nu. Det giver så meget socialt til børnene, og man kan mærke, at det bidrager til deres trivsel. I musikundervisningen er man en enhed, hvor man er sammen om at skabe noget, og det lærer børnene virkelig meget af.
"Ja, man kommer ikke langt med musikundervisning uden fællesskab. Motivationen bliver lav, hvis ikke alle er med," understreger Rasmus.

Samspillet mellem teori og praksis har skabt dygtige musiklærere
Rasmus og Christoffer fortæller, at det især er samspillet mellem uddannelsens teori og praksis, der har gjort det “helt fantastisk” at gå på uddannelsen, som de selv siger. Musikundervisningen har bidraget til en stor læringsproces, som de har kunne tage med videre i deres jobs.
"Jeg synes, at mængden af teori og praksis har været helt perfekt. De mødes ligesom på midten, og man får lige meget af det hele. Det har skabt et mega godt fundament for at kunne gå ud i den virkelige verden og undervise," fortæller Christoffer. '
"Ja, mange af de sange, lege og aktiviteter, vi har lært i undervisningen, bruger jeg for eksempel i min undervisning med børnene nu," fortæller Rasmus.
Uddannelsen kræver ikke, at man er verdensmester i musik. Men et tip er, at man skal kaste sig over klaveret og øve sig på sin grundteori, hvis man vil søge ind på musikprofilen.

Begge understreger, at uddannelsen altså både har dygtiggjort dem som musikere, men også som pædagoger, der skal kunne give musikkens mange muligheder videre.
"I bund og grund er mit mål at kunne bidrage til en positiv trivsel i klasserne, hvor eleverne får en masse succesoplevelser med hinanden. Jeg håber at kunne lave en musikundervisning, hvor man ikke taler ned til børnenes kunnen, og hvor man skaber en større viden om, at ikke alle lyder ens, og at man synger lidt falsk ikke behøver at betyde noget for ens fremtidige talent," fortæller Rasmus.
"Ja, og så er det vigtigt at lære børnene, at musikken er et kreativt rum, der skal opfordre til leg og gode stunder. Det er et fag, hvor man godt må fejle. Ja, hvor man nærmest SKAL fejle - og hvor det kræver mod til at prøve nogle ting af. Det håber jeg at kunne bidrage til, slutter Christoffer.
MED MUSIKPROFILEN FÅR DU:
- Undervisningskompetencer i musik (1.-10. klassetrin) samt i yderligere to undervisningsfag
- En 4-årig uddannelse (inkl. praktik) med kompetencer til at varetage en alsidig praksis som bl.a. musiklærer, kulturskaber og igangsætter af musikalske projekter
- Kompetencer til at varetage obligatorisk og frivillig musikundervisning på fx skoler, efterskoler og kulturskoler.
- Studeres her: Campus Roskilde
Læs mere om uddannelsen til lærer med musikprofil