Gå til hovedindhold

Fra Vordingborg til Japan: Frederiks kulturelle rejse fyldt med inspiration

Frederik Nicolaj Bøgeskov Larsen som læser på læreruddannelsens internationale talentlinje i Vordingborg, har under sin uddannelse været på et spændende praktikophold i Japan. Her fik han forståelse for en noget anderledes kultur end den danske, og det har givet inspiration til hans arbejde herhjemme.

Frederik spiser med to japanske venner

Frederik Nicolaj Bøgeskov Larsen i praktik på en lille landsbyskole i Japan.

Da Frederik fik mulighed for at tage i praktik under sin uddannelse, vidste han med det samme, at han ville til Japan. Han havde besøgt landet som skiinstruktør i 2019, og var her blevet fascineret af landet og interesseret i det japanske skolesystem. 

”Da jeg var skiinstruktør, hørte jeg mange historier om det japanske skolesystem. Jeg kunne fornemme, at der var en særlig respekt og disciplin på skolerne, og det gjorde mig nysgerrig.” 

Med hjælp fra en japansk ven fik Frederik oversat et brev, som han kunne sende til forskellige skoler i Japan med information om sig selv og sine ønsker for praktik. Her fik Frederik tilbudt en praktikplads på den lille landsbyskole Miyako i byen Akaigawa, som ligger på den nordlige ø Hokkaido. I byen bor 1.000 indbyggere og på skolen går der 15 elever.

En engageret skole med et stærkt fællesskab

Børn skriver på en tavle

I sin praktik underviste Frederik i idræt, både alene og sammen med en japansk lærer. Derudover hjalp Frederik med at planlægge den engelske undervisning og observerede den japanske undervisning i klasserne.

"Jeg følte mig meget involveret i skolen, med børnene, lærerne og forældrene. Selv i lektioner, hvor jeg ikke underviste, blev jeg brugt som en ressource. Sammenholdet og fællesskabsfølelsen var stor og et vigtigt element på skolen. Det var tydeligt at mærke."

Ifølge Frederik betød det store sammenhold også, at skolen føltes livlig og fyldt trods dens lille størrelse. Eleverne, lærerne og forældrene var meget passionerede og involverede i skolen. I alle timerne var der derfor stort engagement. 

Kulturelle forskelle og inspirerende tiltag

Under Frederiks praktik fik han øje på flere kulturelle forskelle og inspirerende tiltag, som var interessante at observere og noget, han vil benytte i sit eget arbejde.

"Den største kulturforskel, jeg oplevede, handler om det japanske fællesskab, japanernes respekt for hinanden og deres disciplin. Der var stor respekt for skolen, for miljøet og for hinanden. Jeg så ingen mobning og classroom management var slet ikke nødvendigt."

Et tiltag skolen havde foretaget, for at fremme fællesskabet blandt eleverne, var blandt andet grupperingen, som de kalder for Tatewari. Her var eleverne blevet inddelt i grupper bestående af en elev fra hvert klassetrin, som de skulle lave forskelligt ’duksearbejde’ sammen med. Ved frokosttid var en af tjanserne at forberede og servere frokost, mens andre grupper stod for oprydningen og rengøringen efter. Frederik oplevede, at det gav en øget respekt for hinanden og maden, der blev serveret.

”Grupperingen får naturligt en leder, den ældste i gruppen, mens de andre indtager forskellige roller. Det skaber et stort fællesskab blandt eleverne, som bliver venner på kryds og tværs. Samtidig lærer de at tage ansvar, lede og være en del af et større fællesskab.”

Det var fascinerende for Frederik at observere, og et element der har inspireret ham meget.  

Kommunikation uden Aula

Frederik drømmer om at arbejde på en efterskole, højskole, alternativ skole eller at arbejde med ledelse og her kan indsigten i kulturforskelle, og hvordan man skaber et godt fællesskab og skolemiljø gøre stor gavn. 

Særligt lærernes, elevernes og forældrenes engagement og aktive deltagelse i skolen er noget, Frederik vil forsøge at implementere i sit eget arbejde.

"Det var helt sikkert fællesskabet og det omkringliggende ved skolen, der bidragede til det gode miljø. Lærerne var yderst parate og professionelle i alle timerne, og der var tydelige værdier på skolen, som alle levede efter. Forældrene bakkede også op om værdierne både derhjemme og på skolen, og det var tydeligt at mærke."

Lærernes og forældrenes kommunikation foregik udelukkende gennem mundtlig kommunikation. Det var dybt fascinerende for Frederik at opleve, hvordan denne form for kommunikation var med til at skabe et større bånd mellem skolen og forældrene.

"Den professionelle kommunikation, der var mellem lærerne og forældrene, vil jeg rigtig gerne tage med hjem. Der var intet, der hed Aula, og alt kommunikation foregik mundtligt. Både forældresamtaler, skolebegivenheder og andre meddelelser. Det var interessant at opleve den gode relation, det skabte mellem skolen og familierne."

To drenge hænger plakater op på væggen

Hvorfor tilbringe en tid af dit studie i udlandet?

  • Fordi det giver inspiration – både personligt og fagligt. Din horisont bliver udvidet, og dine faglige og sproglige kompetencer udvikles.
  • Fordi det er en enestående mulighed for at udfordre dig selv og udvikle dine interkulturelle kompetencer.
  • Fordi du kan give dit CV en unik international profil.