Gå til hovedindhold

Ordblindhed kræver systematisk tilgang

På mange skoler undervurderes det i høj grad, hvor vigtigt det er at give ordblinde børn den rigtige støtte. Men med den rigtige systematiske indsats, og vidende nøglepersoner, kan vi komme langt.

I skolen er skriftsproget både et mål for undervisningen og et redskab som er nødvendigt at kunne bruge.

Derfor er det helt centralt, at vi arbejder med ordblinde børns læring, så den understøttes bedst muligt og på den måde får tillid til deres egne evner og muligheder.

Lyt med og bliv klogere på...

I Absalons podcast ’Didaktisk, praktisk, go’’, kan du blive klogere på arbejdet med ordblindhed på skolerne.

Trine Skov Jensen, specialkonsulent på Absalons Center for Skole og Læring, har haft adjunkt Stine Fuglsang Engmose i studiet til en faglig snak om emnet.

Stine Fuglsang Engmose er blandt andet underviser på læsevejleder- og ordblindelæreruddannelsen og har lavet en afhandling om den tidlige skriftsproglige udvikling, og hun ved derfor en masse om arbejdet med ordblindhed i skolen.

Find podcastafsnittet om 'Ordblindhed i skolen' her

Du kan læse tre af podcastens pointer her: 

1. Manglende støtte går ud over børnenes fremtid

Hvis de ordblinde børn ikke får den rigtige hjælp og støtte, kan konsekvensen være, at de for eksempel har svært ved at gennemføre deres ungdomsuddannelse. Ser vi ind i voksenlivet kan det også have store konsekvenser for for eksempel deres indkomst og for deres psykologiske trivsel.

Dette gælder specielt for de børn, der kommer fra mindre ressourcestærke hjem, og derfor er det vigtigt at hjælpe børnene tidligt og på den rigtige måde.

Der kommer hele tiden mere viden om, hvordan vi kan hjælpe børnene bedst, og blandt andet arbejder professionshøjskolerne med problematikken. 

2. Nøglepersoner skal have tid og opbakning

Noget som er meget effektivt i arbejdet med ordblindhed, er når skolerne har en nøgleperson – en læse- og ordblindevejleder – som arbejder systematisk med at støtte de ordblinde, og som har en masse viden, som både lærerne og forældrene kan bruge.

Her er det vigtigt, at nøglepersonen har både viden om ordblindhed og tid til at arbejde med det, og at der er opbakning fra ledelsen til arbejdet. Der er en stor kompleksitet på området, og det er vigtigt, at nøglepersonen kan give støtte til børnene, uanset hvor de er i deres skolegang.

For eksempel har børnene i indskolingen brug for støtte til at tilegne sig skriftsproget, og senere i deres skolegang skal de bruge støtte til, hvordan de kan deltage i undervisningen. Her er skriftsproget et mere og mere vigtigt redskab i undervisningen, der nærmest er en naturlig forudsætning for at kunne være med. 

3. Forskellige rolle i forskellige faser

Ligesom vejlederen har læreren og forældrene også forskellige roller i de forskellige faser i børnenes skolegang.

For eksempel arbejder forældrene i indskolingen meget med børnenes selvstændige læsning, men når de kommer til mellemtrinnet skal de blandt andet arbejde med læse- og skriveteknologier med deres børn. Dette skift kan godt være forvirrende, og derfor er det vigtigt, at nøglepersonen er med inde og støtte, så forældrene forstår, hvad det er, der skal ske med børnene. På den måde understøttes børnene bedst muligt, så de lærer så meget som muligt. 

Relaterede uddannelsestilbud

Skriftsprogsudvikling og skriftsprogsundervisning 4.-10. klasse

Læs til læsevejleder og bliv inspirator, koordinator og vejleder i forbindelse med skolens arbejde med udvikling af sprog- og læseudvikling. Læsevejledning i skolen står centralt i samarbejdet om skolens udvikling af undervisning og læring, både i faget dansk, men også på tværs af hele skolens fagrække med forskellige former for undervisningsaktiviteter. I dette modul vil du specialisere dig inden for skriftsprogstilegnelse og -undervisning i 4.-10. klasse. Modulet indgår i PD retningen "Læsevejledning i grundskolen", men kan også fungere som en generel indføring i læse-/skriveområdet.

Skriftsprogsvanskeligheder 0.-10. kl.

Har du taget modul 1 og 2 på læsevejlederuddannelsen, så mangler du kun modulet Skriftsprogsvanskeligheder 0.-10. så har du de tre moduler, der udgør uddannelsesretningen Læsevejledning i grundskolen. Som læsevejleder i grundskolen arbejder du med skolens sprog- og læseudvikling både på det organisatoriske og det undervisningspraktiske niveau. Du får en central funktion i forbindelse med vejledning og samarbejde med kolleger om udviklingen af sprog- og læseudviklingen på skolen.

Læse- og skriveteknologi

Hvis du er nysgerrig på hvordan du kan bruge læse- og skriveteknologi i det inkluderende arbejde med elever i dysleksi, så er dette modulet for dig. Mange kommuner tildeler kompenserende hjælpemidler til elever i dysleksi, men ofte uden at lærerne eller eleven er klædt på til at anvende teknologien til at understøtte elevens læring. Derfor vil lærere, der ved hvordan læse-skriveteknologi fungerer og derved kan understøtte deltagelsesmuligheder i alle fag, være nødvendige i det inkluderende arbejde med dyslektiske elever.

Den pædagogiske diplomuddannelse

Den pædagogiske diplomuddannelse er for dig der har ambitioner om at styrke din professionelle identitet og ønsker rum, anledning og mulighed for at bygge ekstra lag på din faglighed. Uddannelsen er professionsrettet og kompetencegivende og giver dig ny faglig viden, dybere indsigt i metoder og tilgange samt et opdateret blik på de muligheder og udfordringer du møder i hverdagen. Uddannelsen er således både for dig, der har ambitioner om at udvide din grundfaglighed og for dig der drømmer om at specialisere dig i et særligt område eller funktion. Retning og fokus er op til dig.