Ordblindhed kræver systematisk tilgang
På mange skoler undervurderes det i høj grad, hvor vigtigt det er at give ordblinde børn den rigtige støtte. Men med den rigtige systematiske indsats, og vidende nøglepersoner, kan vi komme langt.
I skolen er skriftsproget både et mål for undervisningen og et redskab som er nødvendigt at kunne bruge.
Derfor er det helt centralt, at vi arbejder med ordblinde børns læring, så den understøttes bedst muligt og på den måde får tillid til deres egne evner og muligheder.
Lyt med og bliv klogere på...
I Absalons podcast ’Didaktisk, praktisk, go’’, kan du blive klogere på arbejdet med ordblindhed på skolerne.
Trine Skov Jensen, specialkonsulent på Absalons Center for Skole og Læring, har haft adjunkt Stine Fuglsang Engmose i studiet til en faglig snak om emnet.
Stine Fuglsang Engmose er blandt andet underviser på læsevejleder- og ordblindelæreruddannelsen og har lavet en afhandling om den tidlige skriftsproglige udvikling, og hun ved derfor en masse om arbejdet med ordblindhed i skolen.
Du kan læse tre af podcastens pointer her:
1. Manglende støtte går ud over børnenes fremtid
Hvis de ordblinde børn ikke får den rigtige hjælp og støtte, kan konsekvensen være, at de for eksempel har svært ved at gennemføre deres ungdomsuddannelse. Ser vi ind i voksenlivet kan det også have store konsekvenser for for eksempel deres indkomst og for deres psykologiske trivsel.
Dette gælder specielt for de børn, der kommer fra mindre ressourcestærke hjem, og derfor er det vigtigt at hjælpe børnene tidligt og på den rigtige måde.
Der kommer hele tiden mere viden om, hvordan vi kan hjælpe børnene bedst, og blandt andet arbejder professionshøjskolerne med problematikken.
2. Nøglepersoner skal have tid og opbakning
Noget som er meget effektivt i arbejdet med ordblindhed, er når skolerne har en nøgleperson – en læse- og ordblindevejleder – som arbejder systematisk med at støtte de ordblinde, og som har en masse viden, som både lærerne og forældrene kan bruge.
Her er det vigtigt, at nøglepersonen har både viden om ordblindhed og tid til at arbejde med det, og at der er opbakning fra ledelsen til arbejdet. Der er en stor kompleksitet på området, og det er vigtigt, at nøglepersonen kan give støtte til børnene, uanset hvor de er i deres skolegang.
For eksempel har børnene i indskolingen brug for støtte til at tilegne sig skriftsproget, og senere i deres skolegang skal de bruge støtte til, hvordan de kan deltage i undervisningen. Her er skriftsproget et mere og mere vigtigt redskab i undervisningen, der nærmest er en naturlig forudsætning for at kunne være med.
3. Forskellige rolle i forskellige faser
Ligesom vejlederen har læreren og forældrene også forskellige roller i de forskellige faser i børnenes skolegang.
For eksempel arbejder forældrene i indskolingen meget med børnenes selvstændige læsning, men når de kommer til mellemtrinnet skal de blandt andet arbejde med læse- og skriveteknologier med deres børn. Dette skift kan godt være forvirrende, og derfor er det vigtigt, at nøglepersonen er med inde og støtte, så forældrene forstår, hvad det er, der skal ske med børnene. På den måde understøttes børnene bedst muligt, så de lærer så meget som muligt.
Skal vi skræddersy et uddannelsesforløb om emnet til dig og dine kollegaer?
Vil du på videreuddannelse?
Søg blandt alle vores uddannelser, moduler, kurser og events her.
Tilmeld dig vores faglige nyhedsbreve
Få viden, inspiration og tilbud om videreuddannelse direkte i indbakken.