Historie
Hvordan har vi mennesker igennem tiderne orienteret os i tid og geografisk rum?
Hvordan var vores liv og levevilkår, vores tanker og handlinger - og hvorfor?
Det lærer du at skabe inspirerende undervisning om til dine elever i historiefaget.
“Who controls the past controls the future. Who controls the present controls the past.”
Georg Orwell i bogen ”1984” udgivet i 1949

Foto: Julie Avery, Rigsarkivet
Et eksempel på, hvordan vi arbejder undersøgende med autentiske historiske kilder, er fx, når vi besøger Rigsarkivet.
Overordnet lærer du at planlægge, gennemføre og evaluere og udvikle relevant, inspirerende og eksemplarisk undervisning til alle elever i skolens historiefag.
Historie handler ikke kun om gamle dage - om fortiden. Historie handler primært om, hvordan mennesker gennem tiden altid har tilpasset sig naturen og forskellige vilkår, og hvordan vi har organiseret os i fællesskaber og på forskellig vis løst udfordringer og stræbt efter det gode liv.
I historie undersøger, analysere og fortolker vi historiefaglige problemstillinger, og vi arbejder med at finde samspil og sammenhænge mellem vores nutidsforståelse, fortidstolkning og vores fremtidsforventning.
Fortiden har efterladt sig spor i form af genstande, tekster, erindringer, billeder, byrum, kulturlandskaber, traditioner, kultur og måder, vi omgås og forstår hinanden, og det lærer du at dykke ned i sammen med dine elever.
Fokus er på, at du som studerende selv tilegner dig historisk viden og samtidig udvikler dine teoretiske, metodiske, kritiske og didaktiske kompetencer. På den måde lærer du selv at skabe en relevant og varieret historieundervisning for dine elever, der styrker og kvalificerer elevernes historiske viden, deres historiebevidsthed, historiske kompetencer og historiske tænkning.
Du vil møde og lærer om varierede undervisningsformer og læremidler, når vi blandt andet inddrager læringsrum uden for campus, undersøger genstande og historiske steder i undervisningen.
Rolle-/dilemmaspil (Fane indhold)

En anderledes legende og undersøgende tilgang til faget er fx, når vi i undervisningen afprøver rollespil/dilemmaspil om historiske problemstillinger og dilemmaer.
Vi læser teoretisk om og afprøver allerede fremstillede spil udarbejdet af forlag mv., og vi producerer selv og gennemspiller andre spil, samtaler omkring dem og reflekterer sammen om deres potentialer i undervisningsbrug.
Hvordan kan kampen om ligeløn fx udspille sig med historiske stemmeurner og en ja/nej-side?
Vi tager i undervisningen også temaer op til dialogiske tilgange, som “Skal vi sige undskyld for fortidens handlinger?"
Læs her om tidligere studerende Lærke Brown og Klara Roland som i deres egen undervisning og til deres bachelorprojekt brugte historisk rollespil om kvinders kamp for ligeløn som en del af emnet ”Demokrati og ligestilling” fra ”Historie 7”, som eleverne i forvejen arbejdede med.
Museumssamarbejde (Fane indhold)
I historiefaget samarbejder vi både med museer og lokale skoler.
Her et eksempel på historiestuderende, der underviser elever i, hvordan Roskilde har udviklet sig siden vikingetiden gennem brug af Roskilde museums samlinger, kort og genstande.
Studierejser (Fane indhold)

I historie arbejder vi med både danske og internationale emner og temaer med problemstillinger. Når vi arbejder med international historie, landestudier og et lands historie, er der mulighed for at tage på studieture til det pågældende land.
Fx. her fra fra en studietur til London i forbindelse med et emne om samspil mellem England og det engelske imperium og Brexit samt et studie af briternes selvforståelse og holdninger til at forlade EU.
Adgangskrav
Du skal opfylde de generelle adgangskrav til læreruddannelsen samt have bestået Historie B, Idéhistorie B, Samfundsfag B eller Samtidshistorie B.