Hvordan kan man som børnehaveklasseleder arbejde med børns matematiske opmærksomhed og med naturfaglige fænomener på en legende måde?
Som børnehaveklasseleder skal du kunne tilrettelægge legende og undersøgelsesbaserede læringsmiljøer, der giver børn mulighed for at udvikle deres matematiske opmærksomhed og få erfaringer med naturfaglige fænomener.
På dette diplommodul bliver du klogere på, hvordan du kan gøre dette med afsæt i børnenes spørgsmål og aktive deltagelse.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Børnehaveklasseleder, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Når du har gennemført modulet,
- Har du viden om, hvad matematisk opmærksomhed er, og hvilken betydning det har for børns udvikling og dannelse
- Kan du planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb med fokus på matematisk opmærksomhed og naturfaglige fænomener
- Kan du arbejde med matematisk opmærksomhed og naturfaglige fænomener ud fra en sciencedidaktisk tilgang i samarbejde med kolleger
- kan du tilrettelægge legende og undersøgelsesbaserede læringsmiljøer med aktiv inddragelse af hverdagsfænomener, den omgivende natur samt andre eksterne læringsmiljøer
- Kan du understøtte børns begyndende fagsprog om matematik og naturfaglige fænomener ud fra hverdagssamtaler, der tager afsæt i børns perspektiv, børns spørgsmål og aktive deltagelse
-
- Matematisk opmærksomhed og naturfaglige fænomener
- En legende og undersøgende tilgang til læring
- En sciencedidaktisk tilgang, der understøtter børns matematiske og naturfaglige begrebsdannelse, herunder viden om bæredygtighed
- Børns sprog knyttet til matematik og naturfaglige fænomener, herunder udvikling af begyndende fagsprog.
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der arbejder som børnehaveklasseleder eller har ønske om at arbejde som børnehaveklasseleder.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet