Gå til hovedindhold

Sciencepædagogik - Grib situationen, følg børnene, brug materialer og udstyr

Denne film viser tre naturbørnehavers erfaringer og arbejde med at følge børnenes spor og understøtte deres naturvidenskabelige forholden til verden, bl.a. gennem at formå at gribe de situationer, der byder på sciencepotentialer, samt ved at stille materialer og udstyr til rådighed, der understøtte børnenes initiativer og opmærksomhed.

Science i dagtilbud er en forholdemåde - en nysgerrighed på verden og på hvordan børn og det pædagogiske personale sammen kan udforske den. Her er det centralt, at pædagogerne kan følge børnenes initiativer og gribe de situationer, der opstår i hverdagen. 

Denne film viser tre naturbørnehavers erfaringer og arbejde med at følge børnenes spor og understøtte deres naturvidenskabelige forholden til verden, bl.a. gennem at formå at gribe de situationer, der byder på sciencepotentialer, samt ved at stille materialer og udstyr til rådighed, der understøtte børnenes initiativer og opmærksomhed.

Fakta om projektet

Projektet “Naturlig science i dagtilbud” er et udviklingsprojekt, der som sit overordnede formål har at give børn i alderen 3-6 år i Guldborgsund Kommune erfaringer med scienceaktiviteter og sciencetænkning. Projektet vil således øge og understøtte børnenes naturlige nysgerrighed samt lyst og mod til at eksperimentere og gå på opdagelse i den naturvidenskabelige og teknologiske verden allerede i en tidlig alder. Dette skal ske gennem en styrkelse af sciencepædagogikken i kommunens dagtilbud. Projektet skal sikre, at de deltagende dagtilbud udvikler sig fra at være natur- og

udelivsinstitutioner til at blive institutioner med en tydelig sciencepædagogisk profil.

Gå på opdagelse i Absalons podcastunivers

Få faglig viden og inspiration direkte i øregangene, når og hvor du vil; på cyklen, i bilen, på løbeturen eller mens du vasker op.

Find alle vores podcasts her.