Dansk 4. - 10. klassetrin
Undervisningen i dansk er både danskfagligt grammatiknørderi, men i høj grad også varierede aktiviteter og øvelser i og uden for klasselokalet, så du løbende lærer at skabe en inspirerende danskundervisning.
Dansk er skolens største fag, og under uddannelsen lærer du både selv at analysere og fortolke, men også at vurdere og udvælge tekster, læremidler og materiale til anvendelse i undervisningen til mellemtrin og udskoling.
Overordnet lærer du at planlægge, gennemføre og evaluere danskundervisning for 4. - 10. klasse
Undervisningen tager udgangspunkt i eksempler fra folkeskolens mellemtrin og udskoling og kommer omkring danskfagets centrale områder:
- Sprog og kommunikation
Her arbejder du med din undervisning inden for læse-/skriveområdet samt mundtlighed. - Multimodalitet og Fiktionstekster
Området hvor du fokuserer på undervisning i forskellige typer medietekster (film og tv mv.) samt litterære tekster i form af børne-/ungdomslitteratur, ældre litteratur mm.
Indholdsmæssigt kommer du til selv at skulle analysere tekster, men du vil også komme til at producere og udvikle tekster inden for forskellige genrer og medier med relevans for 4.-10. klassetrin. På den måde erfarer du koblingen mellem den undersøgende analyse og den læring, der ligger i produktionsfasen.
I 4.-10. klasse skal eleverne lære om sprog, tekster og kommunikation, men de skal også blive klogere på sig selv og den kultur, de er en del af. Med overgangen fra indskoling til mellemtrinnet, skal eleverne videreudvikle de basale færdigheder og deres tekstkompetence. De skal også i højere grad kunne bruge disse færdigheder, når de skal læse og skrive for at lære og vurdere - og dermed udvikle deres kritiske tekstkompetence.
Du vil opleve, at vi på Absalon lægger stor vægt på et undersøgende og eksperimenterende arbejde, hvor du kommer til at arbejde med forskellige undervisningsformer, organiseringsformer, fremlæggelsesformer mm.
Gæsteundervisere (Fane indhold)
Faglige input udefra, kan fx ske ved inspirerende besøg af gæsteundervisere. Fx har Hanne Panduro, som har YouTube-kanalen ‘Bogtube’, været på besøg for at undervise om vigtigheden af børns læsning og give konkret inspiration til tekstvalg og læsemåder på mellemtrin og i udskoling.
Ud på tur (Fane indhold)
Du vil også løbende opleve ekskursioner med faglige, inspirerende oplevelser og læring. I forbindelse med multimodale tekster var vi fx en dag i Odense med besøg og undervisning i H.C. Andersens hus samt på byvandring i ‘H.C. Andersens fodspor’.
Kreative metoder (Fane indhold)
Vi afprøver varierede, kreative arbejdsformer og Playful Learning i danskundervisningen. Her er læringen delt og visualiseret i form af en fællesproduceret kapiteloversigt, som viser komposition og indhold i ungdomsromanen Au Pair.
Små praktiske øvelser (Fane indhold)
I undervisningen afprøver vi ofte teorien sammen i små praktiske øvelser. Det giver gode diskussionsøvelser og mange forskellige input, da vi på læreruddannelsen er meget forskellige i fx alder, erhvervserfaring, køn og etnicitet.
På billedet ses hvordan vi arbejder ud fra Playful learning, når vi fx samler ting og artefakter, former i modellervoks og skriver ordkort der tilsammen illustrerer en hovedpersons udvikling gennem ungdomsromanen Au Pair - en anden måde at arbejde med den traditionelle personkarakteristik og en dannelsesromans temaer.
Adgangskrav
Du skal opfylde de generelle adgangskrav til læreruddannelsen samt have bestået Dansk på A-niveau.