Fysik / Kemi
I fysik/kemi lærer du at motiverer dine elever til at undre sig og undersøge fænomener fra deres hverdag.
Du vil opleve varierede arbejdsformer og metoder, der alle tager afsæt i en høj grad af selvbestemmelse. På den måde, er du som studerende selv med til vælge veje at gå inden for de aktuelle temaer, som vi arbejder med.
Foto fra workshop: Nanoscale Simulations - Undersøgelse på det atomare niveau med VR
Overordnet lærer du at planlægge, gennemføre og evaluere fysik/kemiundervisning i skolen, og et af nøgleordene er medbestemmelse både for dig som studerende og for dine elever i skolen.
Med udgangspunkt i undersøgelser af temaer fra hverdagen, kommer du til at arbejde med undersøgelsesmetoder, naturfaglige modeller, naturfagligt sprog, perspektivering og teori fra fysik og kemi.
For at styrke elevernes motivation for at lære fysik/kemi vil du lære forskellige metoder, der kan inddrage elevernes medbestemmelse i undervisningen.
Gæsteoplæg (Fane indhold)
På uddannelsen, får vi løbendefaglige input fra omverdenen, fx i form af inspirerende gæsteundervisere. Fx har Holger Beck Nielsen holdt forelæsningen "Big Bang - Begyndelsen, eller?". Undervejs og efterfølgende gav Holger Beck Nielsen sig tid til besvare spørgsmål og indgå i diskussioner med os.
Fable og LEGO® Education SPIKE (Fane indhold)
I fysik/kemi arbejder vi også med selvvalgte aktiviteter inden for et specifikt område og får afprøvet metoder og/eller nye teknologier. Det kan fx være som her, hvor vi har en workshop med programmering med Fable og LEGO® Education SPIKE™
Arbejdet i workshoppen følger vi op ved at udvikle undervisning inden for området.
På tur (Fane indhold)
En del af undervisningen kan også foregå uden for campus, fx som her hvor vi besøgte Energimuseet i Tange, hvor vi fik indblik i nutidens og fremtidens energiløsninger. Vi fik her mulighed for at afprøve og vurdere brugen af oplevelses- og formidlingscentre i skolen.
I laboratoriet (Fane indhold)
Her et glimt fra vores laboratorieundervisning, hvor vi fx her undersøger og påviser næringsstoffer.
Adgangskrav
Du skal opfylde de generelle adgangskrav til læreruddannelsen samt have bestået Teknikfag A, Bioteknologi A, Biologi B, Fysik B, Kemi B, Naturgeografi B eller Teknologi B.
Endnu mere naturvidenskab?
Hvis du ud over fysik/kemi interesserer dig for matematik, naturfag og teknologi, bør du undersøge om den naturvidenskabelige talentlinje (SCI-TEK) på læreruddannelsen i Vordingborg kunne være noget for dig.