Madkundskab
Madkundskab handler om at undersøge verden gennem mad.
Vi arbejder med sundhed, bæredygtighed og kultur - gennem mad. Og du lærer at formidle det videre og skabe nysgerrighed hos elever fra 5. klassetrin.
I madkundskab undersøger vi maden og madlavningen fra en naturvidenskabelig, samfundsvidenskabelig og humanistisk vinkel. Du vil lære, at dine valg af mad har stor betydning for dig selv og for verden og se maden og madlavningen i et nyt perspektiv.
Du kommer til at arbejde med fem indholdsområder, som danner rammen for undervisningen, du vil møde:
- håndværk og madlavning
- fødevarebevidsthed
- sundhed
- madkultur
- fagdidaktik og metodik
Igennem de fem områder udvikler du dig selv fagligt og lærer at omsætte det til en engagerende og varieret undervisning i skolen.
Du vil opleve at teori og praksis følges ad og bedst læres sammen. Det betyder, at undervisningen i madkundskab ikke kun foregår i køkkenet, men også i klasselokalet, på museer, i skoven, på gården og meget mere.
Eksamensprojekt med tang (Fane indhold)
En gruppe studerende blev optaget af tang, som både er sundt og bærdygtigt.
Men hvorfor spiser vi det ikke mere i Danmark, når det vokser vildt i havet? Og hvordan får man eget høstet tang til at smage godt?
Det blev til et eksamensprojekt med teoretisk fordybelse og produktudvikling af vegetariske tangbøffer og tangziki - og ikke mindst til et spændende undervisningsforløb til 6. klasse.
Bondegårdsbesøg (Fane indhold)
På 1. semester arbejder vi med madhåndværk og fødevarekvalitet. Derfor besøger vi fx et lokalt landbrug, hvor vi får rundvisning, taler med landmanden og køber frisk mælk med hjem til køkkenet. Her undersøger vi smage på forskellige slags mælk og diskuterer forskellige kvalitetsforståelser.
Madens fysisk-kemiske egenskaber er en vigtig del af faget i skolen og derfor laver vi surmælksprodukter som creme fraiche og tykmælk som praktisk øvelse, der viser mikroorganismers gavnlige egenskaber.
Forsøg med den perfekte bolledej (Fane indhold)
Den perfekte bolledej - hvordan?
Hvorfor tilsætter vi gær til en bolledej? Og salt? Og hvorfor skal den egentlig æltes? Gennem en undersøgende naturvidenskabelig tilgang, undersøgte vi forskellige ingrediensers formål i en gærdej og deres indflydelse på det færdige resultat.
Adgangskrav
Du skal opfylde de generelle adgangskrav til læreruddannelsen samt have bestået:
Bioteknologi A eller Teknikfag A - proces, levnedsmiddel og sundhed
Biologi C eller Kemi C.