Natur/teknologi
Natur/teknologi har hele verden på skemaet.
Undersøgelser på tur og hjemme. Brug af modeller af fx kroppen, solsystemet eller egne modeller i fx ler, pap, som tegning eller med kroppen. Brug af kompas, lup, datalogger og reagensglas. Udvikling af innovative ideer til handlinger på FNs Verdensmål.
Overordnet lærer du at planlægge, gennemføre og evaluere natur/teknologiundervisningen i skolen.
Natur/teknologi kan være med til at åbne elevernes blik for deres omverden, både det lokale, det nationale og det globale. Samtidig er faget fundament for de tre naturfag, som eleverne vil møde i udskolingen.
Som lærer i natur/teknologi kan du være med til at bevare og styrke elevers nysgerrighed, og du kan lære dem, hvordan de kan undersøge deres egne hypoteser om deres forståelse af verden. Du arbejder med metoder til, hvordan eleverne kan formidle deres viden og holdninger i modeller, brochurer, postere, videoer mv.
Du lærer også at inspirere og understøtte eleverne i, hvordan de kan arbejde innovativt og skabe deres egne ideer til løsninger til konkrete problemstillinger i samfundet, fx ved genbrug af materialer, bygge haver til insekter, robotter og meget mere.
I undervisningen lærer du at tilrettelægge undervisningsforløb og ikke mindst afprøve dine egne hypoteser om, hvad god undervisning er, fx gennem arbejde med elevaktiviteter og teoretiske analyser. Det sker fx igennem din praktik eller gennem samarbejdsforløb med lokale skoler omkring os.
Ud i naturen (Fane indhold)
I undervisningen i natur/teknologi er vi mere uden for end inde i klasselokalet.
Fx kan turen gå til et naturområde, fx en å. Her bliver du fortrolig med udstyr til fangst og undersøgelse af smådyr og vandkvalitet. Du arbejder med at kategorisere smådyr og reflektere over, hvordan og med hvilket udbytte elever på forskellige klassetrin kan deltage i en lignende ekskursion.
Pladetektonik fra tekst til model (Fane indhold)
Ved små whitebord-tavler undersøges, hvordan mentale modeller (tekst) af fx pladetektonik kan omskabes til tegnede modeller. Her vil du opleve at arbejdet afføder nye spørgsmål, som du kan undersøge i fagbøger og derefter revidere den tegnede model ud fra den nye viden.
Test af fødevarer (Fane indhold)
Et eksempel på undervisning i grupper kunne være at undersøge fødevarer sammen.
Gruppen har en hypotese om, at brød holder sig bedst i en tætlukket pose. I designer en undersøgelse og med brød i forskellige indpakninger. Ugen efter tegner I resultaterne og skriver den overraskende konklusion. Undersøgelsen formidles og diskuteres med andre grupper i forhold til undervisnings- og læringspotentialet i sådan et forsøg.
Adgangskrav
Du skal opfylde de generelle adgangskrav til læreruddannelsen samt have bestået Teknikfag A, Bioteknologi A, Biologi B, Fysik B, Kemi B, Naturgeografi B eller Teknologi B.