Del

Læreruddannelsen

Gør en forskel som lærer i dit nærområde

Vil du være med til at løfte børn og unge, skabe fællesskaber og klæde dem på til verden?

Uddan dig til lærer ved at kombinere 3 forskellige undervisningsfag, eller fordyb dig som lærer med profil/talentlinje fx inden for musik, sprog, naturvidenskab, sport- og bevægelse eller international profil. 

Studerende om valget af studie:

Universitetet var ikke mig, så jeg valgte om, og nu ved jeg bare, at det er det helt rigtige. Efterskole, folkeskole, privatskole eller noget helt fjerde har jeg ikke bestemt mig for. Jeg overvejer også at læse videre bagefter"

Emilie Lykkeberg, studerende i Vordingborg

De relationer du får med eleverne. Den ping pong du har med dem. Og når du ser, hvordan de gradvist udvikler sig. Det er super fedt"

Jan Antonisen, studerende i Roskilde

Kontakt en studenterambassadør og bliv studerende for en dag

Hanne Pommer Engelbrekt Petersen

Jeg læser på læreruddannelsen i Vordingborg, hvor jeg har valgt SciTek profilen.

Jeg har en HF fra Vordingborg Gymnasium, hvor jeg blev færdig i 2016, med matematik og naturgeografi B. Herefter har jeg taget mat A som sommerferiekursus.

Min oprindelige plan, mens jeg gik i gymnasiet, var at læse geografi og matematik på universitetet og blive gymnasielærer. Min plan ændrede sig, da jeg fik arbejde som lærervikar. I mit arbejde kunne jeg pludselig se mig selv undervise børn og ikke kun unge mennesker. Derudover kunne jeg få flere fag at undervise i og lave et større relationsarbejde med eleverne, end jeg ville kunne få mulighed for som gymnasielærer. Efter at have arbejdet som lærervikar i et par år, startede jeg i 2018 på læreruddannelsen i Vordingborg. 

Jeg er selv bosiddende i Vordingborg, hvor jeg bor med min familie og jeg arbejder. Derfor var det helt oplagt at læse til lærer i Vordingborg. Derudover har Absalon i Vordingborg en SCI-TEK linje, hvor jeg kan kombinere min interesse for matematik og naturvidenskab med teknologi, programmering og robotteknologi - gennem ekstra undervisning, praksistilknytning og tværfaglige forløb. Det ser jeg som en stor kompetence at have, når jeg er færdiguddannet. 

Det bedste ved min uddannelse er koblingen mellem praktik og teori. Udover praktikforløbene er vi enten på en folkeskole eller har klasser på besøg. Her kan vi observere undervisning, afprøve undervisningsforløb, blive inspireret og se alt teorien foregå i praksis. 

Hvis du har spørgsmål til min uddannelse, og/eller hvis du ønsker at blive 'Studerende for en dag' på Læreruddannelsen i Vordingborg, så er du velkommen til at skrive til mig: lv16v021@edu.pha.dk

August Engell

I am a danish student, studying at the International Honours Degree in Teaching at Campus Vordingborg on my 2nd year. I am currently living in Vordingborg.

I am 22 years old and lived all my life in Denmark except one year abroad as a volunteer. This is where I became interested in the globalised world and I was exposed to English everyday. I have always had an interest in becoming a teacher, but never thought I would study in English. I found the possibility to do so here, and have loved my decision ever since.

If you have any questions regarding the program, social life or want to see it for yourself (‘Student for a day’), feel free to contact me anytime on my mail: lv18s011@edu.pha.dk

* * * * * * * * * * * * 

Jeg studerer på den Internationale læreruddannelse i Vordingborg, hvor jeg læser på 2. år. Jeg bor i Vordingborg.

Jeg er 22 år gammel og har boet i Danmark hele mit liv undtaget et år i udlandet som volontør. Her blev jeg kastet ud i at bruge Engelsk hver dag, og opdagede hurtigt min egen interesse i den globaliserede verden. Jeg har i længere tid ønsket at læse til lærer, men aldrig troet, at det ville blive på en international uddannelse. Da jeg fandt muligheden, blev jeg helt vild glad. En kombination af min interesse for den globale verden og muligheden for at læse til lærer, kunne jeg ikke sige nej til.

Hvis du ønsker at spørge ind til programmet på den Internationale læreruddannelse, det sociale liv på uddannelsen eller opleve det med dine egne øjne som ‘studerende for en dag', kan du til enhver tid kontakte mig på min mail: lv18s011@edu.pha.dk

Kirstine Damkær

Jeg er lærerstuderende via e-lær i Roskilde.

Mine undervisningsfag er engelsk (som jeg er i gang med frem til efteråret 2020), historie og enten samfundsfag eller religion.  

Jeg er 36 og bor i Skibby sammen med min familie.

Min vej til uddannelsen har været lidt kringlet og præget af både gode og dårlige oplevelser med min egen læring, klassekammerater og mine undervisere.

Jeg har arbejdet med børn ad flere forskellige omgange og er desuden uddannet slynge- og bærevejleder. Formidling, vejledning og stærke holdninger herom har uden tvivl præget mit valg af uddannelse, da jeg endelig i 2019 stod med min studentereksamen og var klar til at sætte krydser på optagelse.dk

Fra jeg blev færdig med 10. klasse i 2000 og til nu har jeg arbejdet, fået tre børn, været gift og skilt, uddannet mig og boet i Asnæs, Aalborg, Skibby og så Sejerø hvor jeg oprindeligt kommer fra.

Jeg mener, at læreruddannelsen er en af Danmarks vigtigste uddannelser, og jeg er meget glad for min uddannelse. Jeg åbner mine bøger med både fascination, spænding, og til tider skræk for en dag at skulle omdanne min teori til virkelighed foran grupper af børn og unge.

Det var for mig afgørende at tale med en studenterambassadør om uddannelsen, da jeg stod for at skulle vælge, for selvom jeg kunne få masser af information her på siden, gav det mig en anden følelse af autenticitet og ro omkring de tanker, jeg selv havde gjort mig.

Det er bl.a. den følelse, der har haft betydning for, at jeg selv er en del af ambassadørkorpset. 

Hvis du har spørgsmål eller lyst til at blive studerende for en dag er du velkommen til at kontakte mig på lr19se027@edu.pha.dk

Liv Constantin

Jeg læser til lærer i Vordingborg på 2. år.

Jeg er 23 år gammel og kommer oprindeligt fra Nykøbing Falster. Inden længe flytter jeg sammen med min kæreste i Næstved. Jeg har tidligere gået på RUC, hvor jeg læste psykologi og pædagogik- og uddannelsesstudier, men fandt ud af efter 2 års studie, at jeg havde brug for et uddannelsessted, som også havde tænkt praktikken ind i studieforløbet. Derfor valgte jeg læreruddannelsen på Professionshøjskolen. Jeg har valgt undervisningsfagene dansk, samfundsfag og engelsk.

Sideløbende med studiet har jeg et job hos MentorDanmark, hvor jeg underviser børn og unge privat et par gange om ugen. Jeg brænder for at undervise og se glimtet i mine elevers øjne, når de knækker koden til noget, der for dem er svært

Jeg kan godt lide at gå på Absalon, fordi der ikke er én finger at sætte på det sociale ved studiet. Vi bliver også tit blandet ift. årgangene på de forskellige hold, så der er hele tiden nye mennesker, man kan lære at kende. Jeg lærer allerbedst, når teori og praksis bliver kombineret, og jeg elsker samtidig at lære fra mig og arbejde med børn og unge mennesker, så derfor faldt valget på læreruddannelsen - og jeg har ikke fortrudt mit valg!

Jeg vil meget gerne hjælpe dig med at afklare, om læreruddannelsen kunne være vejen frem for dig. Hvis du er i tvivl, har spørgsmål eller har lyst til at være 'Studerende for en dag' i Vordingborg på læreruddannelsen, så skal du være noget så velkommen til at skrive til mig her: lv18s099@edu.pha.dk

Thomas Kofoed-Dam

Jeg er 24 år og læser på læreruddannelsen i Vordingborg, hvor jeg har valgt talentlinjen 'Sport og bevægelse'.

Hvis du har spørgsmål til min uddannelse, og/eller hvis du ønsker at blive 'Studerende for en dag' på Læreruddannelsen i Vordingborg, så er du velkommen til at skrive til mig: lv18s306@edu.pha.dk

Johan Sofus Fritsche

Jeg læser til folkeskolelærer på Absalon i Roskilde på 3. semester.

Jeg er 23 år gammel og bor i Roskilde. Før boede jeg i Køge, men jeg valgte at flytte, da jeg startede på uddannelsen. Jeg blev student i 2016 efter 3 år med samfundsfag A, matematik A, naturgeografi B og spansk A. Min oprindelige plan var at læse idræt på Københavns universitet, men jeg valgte det fra, da jeg følte, at det ville begrænse mig fremadrettet.

Jeg valgte at læse til folkeskolelærer, efter jeg havde arbejdet som vikar med faste timer og skemaer, og jeg følte, at den rolle var korrekt for mig. Førhen havde jeg aldrig kunne forestille mig selv som lærer. Det var en meget pludselig åbenbaring for mig. Undervisningen i Roskilde er baseret på klasseundervisning, som minder meget om det, der foregår i gymnasiet eller folkeskolen, hvilket er lige noget for mig. 

Hvis du har spørgsmål til min uddannelse, og/eller hvis du ønsker at blive 'Studerende for en dag' på Læreruddannelsen i Roskilde, så er du velkommen til at skrive til mig: lr18s096@edu.pha.dk 

Morten Kristen Rygner

Jeg er 34 år og bor i Næstved. Jeg har valgt at tage Læreruddannelsen som E-læring i Roskilde, hvor jeg er på 5. semester. E-læringsstudiet giver mig et mere fleksibelt studieliv, som hænger bedre sammen med min hverdag med to døtre og en kone, som er selvstændig. Jeg har valgt læreruddannelsen, efter at jeg har arbejdet 3 år i en ungdomsbolig og 7 år i skolefritidsordning, hvor jeg fik mere og mere arbejdstid i skolen. Jeg holder meget af det liv, der er på en skole og elsker at se, hvordan børnene udvikler sig, og her har jeg en særlig interesse for arbejdet med at inkludere de børn som af forskellige årsager har der svært i skolen. Denne interesse er delvist skabt af, at min egen skolegang var en meget svær størrelse. Jeg er ordblind og holder meget af, når jeg kan rykke ved stereotype forestillinger om, hvad ordblindhed er for noget. Det bedste ved min uddannelse er, at man ud over at læse de fag, man ønsker at komme til at undervise i, også får en masse andre kompetencer, herunder lærer man om mennesker og samfundet generelt.  

Hvis du har spørgsmål til min uddannelse (både læreruddannelsen generelt eller specifikt læreruddannelsen på E-læring), og/eller ønsker at blive 'Studerende for en dag' (også muligt på de lørdage, hvor jeg er på indkald), så er du velkommen til at skrive til mig: lr17se013@edu.pha.dk 

Tag uddannelsen på