Obligatorisk Merit
Når du optages på en videregående uddannelse, er der krav om, at uddannelsesstedet foretager en meritvurdering af dig.
Obligatorisk merit betyder, at det ikke er op til dig som ansøger at vurdere og beslutte, om du ønsker merit. Du skal således ikke selv søge om merit, men du er forpligtet til at oplyse om beståede uddannelsesaktiviteter og erhvervserfaring, som kan være meritgivende.
Bemærk, at det ikke er muligt at få tildelt merit for dit adgangsgrundlag. Det betyder, at beståede uddannelseselementer eller erhvervserfaring der er brugt som led i din optagelse på uddannelsen, ikke vurderes ved obligatorisk merit.
Hvad har du pligt til at oplyse?
-
Er du optaget, har du tidligere været optaget på eller har du gennemført en videregående uddannelse, har du pligt til at oplyse og dokumentere dette.
Dokumentationen kan være kopi af eksamensbeviser, kursus- og uddannelsesbeviser, studiejournaler, karakterudskrifter
-
Har du haft relevant beskæftigelse i forhold til den/de uddannelser, som du søger ind på, SKAL du også oplyse om og dokumentere dette i din ansøgning om optagelse.
Dokumentationen kan være kopi af ansættelsesbevis, udtalelse, arbejdsgivererklæring. Dokumentationen skal omfatte oplysning om ansættelsesperiode og ugentlige timetal. Relevant beskæftigelse vil indgå i en vurdering af, om du skal have merit for praktik/klinik.
Særligt for Læreruddannelsen
Merit for praktik kan kun i begrænset omfang vurderes i forbindelse med obligatorisk merit ved studiestart. Dette skyldes at muligheden for merit bl.a. er bestemt af valg af undervisningsfag og undervisningserfaring.
Har du erfaring, som du mener kan være meritgivende, men som du ikke er tildelt merit for ved studiestart, har du derfor mulighed for at søge om merit under uddannelsen gennem 'ansøgt merit'. Du kan læse mere om ansøgt merit på Studienet, når du er blevet studerende.Særligt for sygeplejerskeuddannelsen
Har du haft relevant beskæftigelse i forhold til sygeplejerskeuddannelsen - skal du udfylde en denne arbejdsgivererklæring
-
Dokumentationen uploades sammen med din ansøgning om optagelse på www.optagelse.dk. Har du ikke uploadet den nødvendige dokumentation, vil du blive kontaktet med henblik på at fremsende den nødvendige dokumentation.
Fra 2021 skal der ved udenlandsk uddannelse eller erhvervserfaring indsendes både original dokumentation samt oversat dokumentation, såfremt dokumentationen ikke er på et nordisk sprog eller engelsk.
-
Udenlandske beviser skal oversættes til Engelsk, hvis de skal vurderes i forhold til obligatorisk merit. Oversættelsen skal være gjort af en officiel oversætter.
Eksempler på meritgivende aktiviteter
Svar på obligatorisk merit
-
Meritvurdering
Hvis du i din ansøgning har oplyst om tidligere videregående uddannelse og/eller relevant erhvervserfaring, vil du inden studiestart få en meritvurdering.Merit i forhold til din uddannelse
Hvis vi vurderer, at du skal have merit, vil du blive fritaget for dele af din nye uddannelse.
Fritagelsen betyder, at du ikke kan følge undervisningen for uddannelseselementerne. Du skal dog være opmærksom på, at merit for praktik ikke nødvendigvis omfatter merit for praktikprøven.Meritafgørelse
Obligatorisk merit afsluttes endelig for alle nye studerende med studiestart i september 1. oktober.
Obligatorisk merit afsluttes endelig for alle nye studerende med studiestart i februar 1. marts.
Hvis du har søgt om optagelse i efteroptaget, er du ikke garanteret at modtage din meritvurdering inden studiestart. -
Hvis du vil klage over meritafgørelsen, har du følgende klagemuligheder, hvilket også fremgår af klagevejledningen i afgørelsen:
Hvis du vil klage over et afslag på merit, kan klagen indbringes for Kvalifikationsnævnet inden for en frist af 4 uger, fra meritvurderingen er dig i hænde. Klagen indgives til uddannelsesjura@pha.dk. Herefter foretager Professionshøjskolen Absalon en revurdering, og hvis vi fastholder afslaget, sendes klagen videre til Kvalifikationsnævnet til endelige afgørelse. Det følger af LEP-lovens § 29.
Der er ikke mulighed for at påklage en afgørelse om tildelt merit til anden instans. Professionshøjskolen Absalon kan dog foretage en revurdering af afgørelsen, hvis du fremsender yderligere dokumentation til uddannelsesjura@pha.dk.