Palliation og hverdagsliv
Forskningsmiljøet er forankret i Center for Ernæring, Rehabilitering og Jordemoderkundskab

Kroniske sygdomme er en stor samfundsmæssig udfordring. Vi udvikler metoder og redskaber, der hjælper til et meningsfuldt hverdagsliv.
Forskningsmiljøet fokuserer på at udvikle viden og indsatser målrettet til at leve et meningsfuldt hverdagsliv trods kronisk og fremadskridende sygdom.
Målet i forskningsmiljøet er at kortlægge, udvikle, implementere og evaluere palliative indsatser med fokus på hverdagslivet. Der fokuseres på forebyggelse og sundhedsfremme samt rehabilitering og palliative indsatser. Indsatserne udvikles og evalueres i tæt samarbejde med den praksis, de er målrettet og inddrager de aktører, som er aftagere af indsatserne, herunder borgere, patienter og pårørende. Indsatserne omfatter fysiske, psykiske, sociale og eksistentielle problemstillinger og de bliver udviklet i et tæt tværprofessionelt samarbejde samt i samspil med Absalons efter- og videreuddannelse på området..
Forskningsmiljøet samarbejder med forskere på nationale og internationale universiteter samt med regioner, kommuner, almen praksis, den private sektor samt patientforeninger og interesseorganisationer.
Signaturprojekter
-
Rehabilitering og Palliative indsatser i hverdagen for ældre patienter med Cancer (RePaC)
Forskningsprogrammet RePaCs overordnede formål er at udvikle indsatser målrettet et meningsfuldt hverdagsliv, trods kronisk, fremadskridende sygdom.
RePaC indeholder to delprojekter:
-
Et tværsnitsstudie, der genererer viden om sygdommens påvirkning af hverdagslivet med henblik på udvikling af indsatser målrettet at påvirke patienternes hverdagsliv.
-
Et studie, der fokuserer på, hvorfor mænd med lungekræft fravælger kræftrehabilitering, samt hvordan mændene former deres egne forståelser af egen sygdom, helbred og sundhed.
Projektlead
Professionshøjskolen AbsalonProjektleder i Absalon
Docent Line Lindahl-JacobsenProjektperiode
1. januar 2020 - 31. december 2024Samarbejdspartnere
Onkologisk Afdeling og Palliative Enheder, Sjællands Universitetshospital
Forskningsenheden for Almen Praksis, Syddansk UniversitetBevillingsgivere
ErgoterapeutforeningenMere om projektet
Du findes også informationer om projektet på UC Viden. -
-
Projektets overordnede fokus er på forholdet mellem praktik (klinisk undervisning) og sundhedsuddannelsernes teoretiske del og helt specifikt på, hvordan der i den kliniske del af uddannelserne arbejdes med udvikling af de studerendes kompetencer i relation til tværprofessionalitet og tværsektorialitet, borger/patient-inddragelse og sammenhængende patientforløb i forbindelse med implementeringen af den seneste revision af de sundhedsfaglige uddannelser.
Projektlead
Professionshøjskolen AbsalonProjektleder i Absalon
Elise Bromann BukhaveProjektperiode
1. februar 2020 - 31. juli 2023Samarbejdspartnere
- Roskilde Universitet
- Københavns Professionshøjskole (KP)
- VIA University College
- UCN Professionshøjskolen
- UC Syd
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Bevillingsbeløb
4.665.663,12 kr.Bevillingsgivere
Uddannelses- og ForskningsministerietMere om projektet
Du findes også informationer om projektet på UC Viden og her
Igangværende ph.d.-projekter
-
Ph.d.-studerende
Tania Erika Aniol HansenUniversitet
Syddansk UniversitetSamarbejdspartnere
- Syddansk Universitet
- OK-Fonden
- Alzheimerforeningen
Bevillingsgiver
- Alzheimerforeningen
- Ergoterapeutforeningens Forskningsfond
- SOSU-uddannelsen Nykøbing F.
-
Ph.d.-studerende
Michelle Vestbo-NielsenUniversitet
Roskilde UniversitetSamarbejdspartnere
- Roskilde Universitet
- Guldborgsund Kommune
Bevillingsgiver
- Roskilde Universitet
- Professionshøjskolen Absalon
- Guldborgsund Kommune
Læs mere om projektet her
Kontakt
Skal vi samarbejde?
Vi samarbejder bredt med praksis og andre vidensinstitutioner, og vi vil gerne udbygge vores samarbejde med det omgivende samfund og med danske og internationale forskningsinstitutioner.
Hvis du er interesseret i at samarbejde med os, så kontakt ovenstående. Du er også velkommen til at tage kontakt, hvis du er interesseret i at gennemføre et ph.d.-projekt ved forskningsmiljøet.