Strategi
Strategi 2022-2025
Med vores strategi "Uddannelser, der mærkes i hele Region Sjælland" tager Absalon det næste store skridt i ambitionen om at være hele regionens professionshøjskole, der uddanner dygtige professionelle med en mærkbar betydning for regionen.
Uddannelser, der mærkes i hele Region Sjælland
Vision - Vi skaber velfærd og vækst i Region Sjælland
Hvert år uddanner Absalon mere end 2.000 nye professionelle til Region Sjællands kommuner, sygehuse og virksomheder. De bliver for eksempel lærere, sygeplejersker, pædagoger, diplomingeniører og socialrådgivere. Hver og én er de med deres uddannelse vigtige og helt nødvendige for os alle sammen; for børn, unge, voksne og ældre i mange forskellige livssituationer og for vores virksomheders drift og udvikling.
Udfordringerne i Region Sjælland er mange. Vi mangler lærere, sygeplejersker, ingeniører – blot for at nævne nogle – og alt for mange unge i vores region får aldrig en uddannelse. Men Region Sjælland har også mange stærke potentialer, for eksempel når det gælder bæredygtig udvikling, innovative sundhedsløsninger og stærke lokalsamfund, der gerne vil være med til at finde løsninger. Uddannelse er en afgørende faktor, når de mange potentialer skal blive til en positiv udvikling.
Rektor Camilla Wang fortæller om strategien
"Uddannelsesløftet handler om, at vi på den ene side uddanner professionelle, men på den anden side også gerne vil gøre det i højskolelignende studiemiljøer, som tager vores ord "professionshøjskole" alvorligt. Der ligger også i det, at vi vil udvikle nogle kendetegn, som vil præge Absalons uddannelser de kommende år"Vi er her for vores studerende
Det ligger ikke i kortene for alle vores studerende at tage en videregående uddannelse. Mange af Absalons studerende kommer fra hjem, hvor der ikke er tradition for at uddanne sig, og det kræver derfor noget særligt af den del af vores studerende at bryde traditionen og insistere på uddannelse.
Andre af vores studerende er gået målrettet efter en videregående uddannelse direkte fra gymnasiet. Og andre igen vælger at tage en uddannelse sent i livet. Nogle har fået børn eller får det under deres uddannelse, og mange har valgt at bo uden for de store byer. De skal have livet som studerende til at gå op med børn og en tilværelse godt forankret i et lokalområde.
Absalons uddannelser i hele Region Sjælland med mange både store og små uddannelsesmiljøer er med til at give flere en reel mulighed for at udnytte deres mod på uddannelse.
Alle vores studerende er unikke og kommer med hver deres erfaringer og historie. Uanset baggrund kommer de med motivationen til uddannelse og lysten til at gøre en forskel som dygtige professionelle. På Absalon ser vi modet, engagementet og potentialet i hver enkelt af vores studerende som en forpligtelse til at give dem de allerbedste betingelser for at gennemføre deres uddannelse og blive dygtige professionelle.
Når vores studerende gennemfører en af Absalons uddannelser vil det ændre deres liv. De er garanteret et meningsfuldt job, hvor de skal bruge både sig selv og en stærk faglighed. Det forpligter os til at uddanne på en måde, der kan mærkes og gør en forskel.
Uddannelsesløftet
- Vores studerende oplever en fagligt og socialt inkluderende studiestart, hvor de med det samme kan mærke deres kommende profession, uddannelse og studieliv.
- Vores studerende trænes i en professionel tilgang til arbejdet i studiegrupper, så de bliver rigtigt gode til et lærende og udviklende samarbejde både i uddannelsen og i deres kommende arbejdsliv.
- Vores studerende kommer til at træne og øve deres professionelle kunnen gennem hele deres uddannelse, så de bliver dygtige til at kombinere teoretisk viden med praktisk handling.
- Vores studerende indgår i et nært studiemiljø, hvor underviserne kender og følger dem samt udfordrer og støtter dem gennem hele uddannelsen.
- Vores studerende bliver personligt og professionelt dannet gennem stærke faglige og sociale fællesskaber, der har rødder i højskolekulturen
Vores fem prioriteter
-
Professionsuddannelser er en særlig slags uddannelser.
Her bliver man uddannet til en professionel praksis, hvor man skal kunne kombinere teori med praktiske færdigheder og udøve en stærk faglig dømmekraft. Som færdiguddannet kommer man hver eneste dag til at stå i situationer, hvor ens viden, valg og handlinger har helt konkret betydning for andre mennesker eller for virksomheden. Professionsuddannelser er uddannelser, der mærkes. Af studerende, mens de uddanner sig, og af samfundet, når de studerende bliver til næste generation af professionelle.Absalons studerende skal derfor også mærke deres uddannelse fra første dag. Når de træder ind ad døren, skal de mærke den profession, de er på vej ind i, de skal mærke en særlig uddannelseskultur, hvor fællesskabet med undervisere og andre studerende står stærkt, og endelig skal de mærke en samlet organisation, der sætter studerende først, og som har en stærk og tydelig uddannelsesprofessionalisme.
Vi vil frem mod 2025 realisere et uddannelsesløfte til alle vores studerende, hvor vi styrker fem elementer i uddannelserne, som er helt afgørende for, om man gennemfører sin uddannelse og bliver en dygtig professionel. De fem elementer skal sammen med de professionsspecifikke fagligheder være et stærkt og blivende kendetegn ved alle Absalons uddannelser. De fem elementer er studiestart, arbejdet i studiegrupper, professionel træning og øvelse, et nært studiemiljø med tætte relationer samt personlig og professionel dannelse.
Uddannelsesløftet
- Vores studerende oplever en fagligt og socialt inkluderende studiestart, hvor de med det samme kan mærke deres kommende profession, uddannelse og studieliv.
- Vores studerende trænes i en professionel tilgang til arbejdet i studiegrupper, så de bliver rigtigt gode til et lærende og udviklende samarbejde både i uddannelsen og i deres kommende arbejdsliv.
- Vores studerende kommer til at træne og øve deres professionelle kunnen gennem hele deres uddannelse, så de bliver dygtige til at kombinere teoretisk viden med praktisk handling.
- Vores studerende indgår i et nært studiemiljø, hvor underviserne kender og følger dem samt udfordrer og støtter dem gennem hele uddannelsen.
- Vores studerende bliver personligt og professionelt dannet.
-
Hele Region Sjælland mangler sygeplejersker, pædagoger, radiografer, bioanalytikere, ingeniører og skolelærere, for blot at nævne nogle af de mange professionelle, der er hårdt brug for i vores region. Der er derfor flere, der skal vælge en af de uddannelser, hvor efterspørgslen er stor. Mange kender ikke mulighederne i en professionsuddannelse godt nok, og mange unge er i tvivl om deres uddannelsesvalg. På Absalon er det vores ambition, at det skal ændres - flere skal vide, hvor vigtige, meningsfulde og udviklende vores uddannelser er. At de giver både gode job og faglige udviklingsmuligheder.
Absalons uddannelser er forankret lokalt i hele regionens geografi tæt på vores potentielle studerende og deres kommende arbejdspladser. Vi vil bruge de lokale fællesskaber til at lykkes med at få flere til at vælge en professionsuddannelse.
-
Som fagprofessionel skal det være muligt at udvikle sig fagligt gennem hele arbejdslivet. Både fordi faget udvikler sig, og fordi det giver næring til et kontinuerligt fagligt engagement og motivation for at blive i jobbet - også som en erfaren professionel. Det er vigtigt for de mennesker og virksomheder, der skal have gavn af det fagprofessionelle arbejde.
Vores region, kommuner og virksomheder er under løbende forandring, og de har brug for, at ledere og medarbejdere kan udvikle sig, også som et fagligt fællesskab. Faglig udvikling handler derfor også om at kunne flytte hele organisationer, så de kan lykkes med deres opgave, når nye mål skal nås, eller ny viden skal sættes i spil.
Absalon vil fortsætte udviklingen af relevante og fagligt stærke kompetenceudviklingsmuligheder til gavn for hele vores region med fokus på den effekt, det skal have for borgere i mange forskellige livssituationer og for virksomheders processer og produkter.
-
Der er brug for mere forskning, der kan skabe brugbare løsninger i professionernes praksis, og som medvirker til øget kvalitet for mennesker og i virksomheder. Nogle faglige redskaber og metoder virker bedre end andre - og der er hele tiden brug for at udfordre og udvikle den professionelle viden om, hvad der virker bedst.
Absalons forskning skal ske i et tæt og forpligtende samspil med omverdenen. Vi vil styrke samarbejdet med vores region, kommuner og virksomheder samt med andre forskningsinstitutioner om løsninger, der kan udvikle både vores uddannelser og den professionelle praksis.
Vores forskning er forankret i udviklende fagmiljøer og bidrager til, at uddannelserne inddrager relevant forskningsviden. Vores studerende møder undervisere, der inddrager viden fra både egen, national og international forskning i deres undervisning
-
Uddannelse er mere end undervisning. Det handler om at sætte vores studerende først i alt, hvad vi gør. For at lykkes med vores ambitioner skal vi styrke professionalismen i uddannelsen af vores studerende og i hele det studieliv, de lever på Absalon - både fagligt og socialt. Vi vil lade os inspirere af både forskning og erfaringer og lære af de bedste.
Vi vil sammen udvikle fælles forpligtende praksisser, som gør det at være studerende på Absalon til en engagerende og givende oplevelse, der modsvarer de vigtige opgaver, som vores studerende skal løse i samfundet som færdiguddannede.
Vi skal arbejde tæt sammen på tværs af vores uddannelser, fællesfunktioner og campusser, så vi udnytter vores mange styrker og store viden. Vi vil udvikle fælles løsninger, uanset om det gælder digitalisering, studieadministration, vejledning af de studerende, drift af kantiner, udvikling af campusmiljøer eller noget helt andet, der er vigtigt for vores uddannelsesopgave.
Enhver medarbejder på Absalon – uanset funktion og opgaver – skal bidrage til, at vores studerende føler sig velkomne og bliver inddraget i alt, hvad der har med deres uddannelse og studieliv at gøre.
Region Sjælland er den region, hvor:
- Der i 2030 vil mangle 2.700 pædagoger, 3.000 lærere og 1.400 sygeplejersker.
- 3 ud af 5 bliver den første i familien med en videregående uddannelse.
- Manglen på uddannede lærere er størst og andelen af uddannede pædagoger i daginstitutionerne blandt de laveste i landet.
- Flest ikke har anden uddannelse end folkeskolen.
- Der er udsigt til det største fald i antallet af unge mellem 15 og 17 år frem til 2030.
- Knapt hver tredje mand i regionen alene har folkeskolens afgangseksamen.