
Er I også optaget af, hvordan I kan rekruttere og fastholde dygtige pædagoger og faglig kvalitet?
Der er 3 afgørende faktorer, der spiller ind i forhold til rekruttering og fastholdelse:
- En kreativ og dynamisk arbejdsplads
- Understøttelse af min personlige udvikling
- Innovation og mulighed for efter- videreuddannelse
Der er derfor brug for, at vi samarbejder om:
- Rekrutterings- og fastholdelsesstrategier i kommunerne og de enkelte tilbud, herunder pre- og onboardingstrategier
- Etablering af efter- og videreuddannelse til medhjælpere og pædagogiske assistenter
- Attraktive efter- og videreuddannelsesforløb, der kan fastholde pædagoger i deres job
- Styrket rekruttering til pædagoguddannelsen
Absalon tilbyder derfor forskellige aktiviteter til understøttelse af en rekrutterings- og fastholdelsesstrategi.
Aktiviteter som vi tilbyder
-
Vi kan bl.a tilbyde
- at analysere og optimere stillingsopslag og brandingstrategi
- særlige kommunale tiltag til praktikvejledere og ledere i forbindelse med kvalitetsoptimering af praktikkerne og evt. fastholdelse af de studerende efter praktikforløbet
- inspiration til pre- og onboardingsprocesser af nye medarbejdere
- inspiration i forbindelse med fastholdelse af nyansatte pædagoger bl.a. ved at arbejde med karrierestier, ”buddy-tiltag" samt planer for attraktiv kompetenceudvikling inden for de 2 første års ansættelse.
Vi udbyder 3 forskellige pakker:
- Pakke 1: 3 timers sparring
- Pakke 2: Analysearbejde, sparringsmøde og oplæg på 3 timer i forvaltning og institutioner
- Pakke 3: Analysearbejde, afprøvning og evaluering - et længere forløb
-
Kurset udvikles i samarbejde med den pågældende kommune eller det pågældende tilbud med det formål, at der gives kompetenceudvikling i forhold til konkrete anvendte metoder og pædagogik understøttet af teoretiske perspektiver. Formålet er at understøtte fagligt niveau og refleksionskompetence i forhold til konkret praksis samt at understøtte fælles fagligt sprog.
Eksempel på onboardingkursus for nye medarbejdere:
4 eftermiddage fra kl. 12.00-16.00. 2 gange foregår undervisningen i kommunes lokaler, 2 gange på et af Absalon campusser.
Mellem undervisningsgangene arbejdes der med afgrænsede prøvehandlinger og læsning af relevant litteratur. Udvikles i samarbejde med kommuner, institutioner eller dagtilbud.
Dag 1 - Den professionelle pædagog og pædagogisk kvalitet
- Præsentation af formålet med kurset
- Hvilke kompetencer har den professionelle pædagog?
- Hvilken forskel gør den professionelle pædagog ?
- Kendetegn for kvalitet i pædagogisk praksis
- Datainformeret praksis – professionalitet som at tage afsæt i fx. Den styrkede pædagogiske læreplan, det pædagogiske grundlag, tilsynsrapporter, kvalitetsstandarder eller andet relevant materiale.
Dag 2 - Viden om og refleksion i forhold til centrale begreber og metoder i jeres konkrete praksis
- Hvilke centrale pædagogiske tilgange, begrebsklynger og /eller metoder danner grundlag for arbejdet lokalt? Fx inddragelse af børn og borgere, magi, læringsmiljø, forældre- og pårørendesamarbejde, recovery, helhedsorienterede indsatser o.a
- Hvilken betydning har tilbuddets/institutionens værdigrundlag og pejlemærker for konkret pædagogisk praksis?
- Kollegial refleksion som væsentlig for faglig kvalitet og udvikling
Dag 3 - Viden om og refleksion i forhold til fokus på og praksis rettet mod børne- og borgerperspektiver samt inddragelse, udvikling i fællesskaber og læringsmiljøer
- Organisering og tilrettelæggelse af gode læringsmiljøer med henblik på menneskers udvikling, trivsel, læring og dannelse
- Hvor er du nu i forhold til at efter- og videreuddanne dig inden for det pædagogiske fagområde?
Dag 4 - Viden om pædagogers efteruddannelses- og karrieremuligheder
- Karrierestier - som udvikling af faglighed og udvikling af praksis
- Den gode pædagogiske arbejdsplads – for medarbejdere og for børn, borgere og forældre/pårørende – om commitment og arbejdsfælleskaber
- Hvilke karriereveje ønsker du / ser du for dig?
-
Som led i både rekrutterings- og fastholdelsesstrategi tilbydes vikarer, medhjælpere og pædagogiske assistenter kompetencegivende uddannelse, der dels understøtter faglig kvalitet, dels understøtter at vikarer, medhjælpere og pædagogiske assistenter kommer i kompetencegivende uddannelsesspor – der åbner for karrierespor.
Eksempel på motivationskursus
Dag 1: Viden om pædagoguddannelsen og karrieremuligheder
- Præsentation af formålet med kurset
- Hvorfor vælge at blive pædagog?
- Opbygning af pædagoguddannelsen
- Hvad lærer du på pædagoguddannelsen, og hvad kan den være afsæt til?
- Hvad mener du kendetegner en god arbejdsplads i SFO- og daginstitutionsområdet eller det special- og socialpædagogiske område?
Dag 2: Den professionelle pædagog og pædagogisk kvalitet
- Hvilke kompetencer har den professionelle pædagog?
- Hvilken forskel gør pædagoger?
- Kendetegn for kvalitet i daginstitutioner, SFO eller det special – og socialpædagogiske område?
- Lovgivning, faglige indsatsområder, fx Den styrkede pædagogiske læreplan eller helhedsorienterede indsatser
Dag 3: Viden om faglige temaer. Faglig splitdag:
- Relationspædagogik og udviklingspsykologi
Børns udvikling - den nyere udviklingspsykologi - Demokratisk dannelse, ungdomskultur, læringsmiljøer
- Recovery orienteret tilgang og rehabilitering
Helhedsorienterede indsatser
-
- 2 dages Inspirationskursus
- Grundlæggende kursus for nye praktikvejledere
- Faciliteret mødedag for praktikvejledere, praktikansvarlige i kommunerne og praktikkoordinatorer fra Absalon
- Skræddersyede brush-up-dage for praktikvejledere og pædagogiske konsulenter
- Praktikmosaikker (workshops). Vidensdeling mellem fagområder med henblik på inspiration