Gå til hovedindhold

Fokus på Trivsel og fællesskaber i dagtilbud

Bliv klogere på, hvordan du kan styrke børns trivsel og skabe inkluderende fællesskaber i dagtilbud, hvor alle børn får mulighed for at deltage og udvikle sig.

I dagtilbud møder pædagoger og andre fagprofessionelle en stadig mere kompleks opgave. Flere børn oplever mistrivsel, og antallet af børn med udviklingsforstyrrelser eller særlige behov er stigende. Disse børn er en naturlig del af det almene børnefællesskab – og det kræver ny viden, nye perspektiver og en fornyet tilgang til det pædagogiske arbejde.

Grænsen mellem almen- og specialpædagogik bliver i stigende grad udvisket. Det betyder, at pædagogisk personale i højere grad må kunne navigere i begge verdener og møde børns forskellighed med både faglighed og empati.

Kurser med fokus på fællesskab og trivsel

Absalons kurser har ét fælles mål: at styrke børns trivsel og deltagelsesmuligheder i dagtilbuddenes fællesskaber. Med afsæt i den nyeste viden om børns udvikling, hjerne, sanser og sociale liv arbejder vi med temaer som:

  • Fællesskabende pædagogik
  • Neuropædagogik og neuropsykologi
  • Specialpædagogiske tilgange
  • Det almene dagtilbuds rolle i børns trivsel

Redskaber til hverdagen

Vi sætter fokus på, hvordan pædagoger kan skabe trygge, forudsigelige og meningsfulde rammer, hvor alle børn får mulighed for at deltage, lære og udvikle sig – uanset forudsætninger. Det kræver en styrket forståelse af børns behov og en bevidsthed om, hvordan de voksnes tilgang og det pædagogiske miljø spiller en afgørende rolle for trivsel.

Kompetenceudvikling, der gør en forskel

Viden er et vigtigt skridt på vejen mod mere inkluderende dagtilbud. Hos Absalon får du faglig ballast og konkrete redskaber, så du kan arbejde målrettet med trivsel, deltagelse og fællesskaber i praksis.

Kurserne henvender sig til dig, der arbejder med børn i dagtilbud – og som ønsker at gøre en forskel, både for det enkelte barn og for børnegruppen som helhed.

Kontakt os