Gå til hovedindhold

Fokusområde Social- og specialpædagogik

Det pædagogiske arbejde i social - og specialpædagogiske område kræver solid viden og kompetencer til at arbejde med metoder, tilgange og indsatser, der understøtter pædagogisk faglighed i komplekse kontekster i arbejdet med mennesker med komplekse udfordringer.

I det pædagogiske arbejde med mennesker i udsatte positioner, så som mennesker med funktionsnedsættelse, mennesker med psykisk sårbarhed samt anbragte børn og unge, er der brug for særlige rammer og støtte, målrettet medborgerskab, deltagelse og resiliens – dette for at understøtte et liv,der er båret af livskvalitet, selvbestemmelse og deltagelse i sociale fællesskaber.

Særlig stærkt fokus er på pædagogisk faglig kvalitet, hvor den enkelte borger er i centrum, og hvor der arbejdes med pædagogisk faglig kvalitet med afsæt i en recoverytilgang. Dertil kommer fokus på rehabilitering som en helhedsorienteret indsats, der kalder på videnbaserede indsatser og “lovende praksis”.

Gratis kompetenceudvikling af medarbejdere på specialiserede sociale tilbud

Arbejder du fx på et botilbud, et opholdssted eller en døgninstitution, og ønsker du efteruddannelse – eller drømmer du om at blive uddannet pædagog? Så har du nu muligheden for at få deltagergebyret betalt via midler fra Social- og Boligstyrelsen.

Læs mere her 

Moduler

Mennesker i udsatte positioner

Vil du udvikle dine kompetencer og udvikle din faglighed i forhold til at tage ansvar for pædagogiske arbejde med mennesker i udsatte positioner? Arbejdet med mennesker i udsatte positioner kræver at man kan påtage sig ansvar for at udvikle en pædagogisk praksis, og at man kan håndtere de dilemmaer og den kompleksitet, der knytter sig til denne målgruppe. Det kræver at man kan indgå i ressourceorienteret samarbejde med kolleger og med andre fagprofessionelle, for at den pædagogiske praksis bliver helhedsorienteret. Viden om og kompetence til at arbejde metodisk og fagligt at kunne begrunde metoder er en af grundstenene for at lykkes med de pædagogiske indsatser.

Neuropsykologi og neuropædagogik

Få en dyb og grundlæggende viden og forståelse for, hvordan neuropsykologiske forhold har betydning for menneskers reaktioner og adfærd, så du kan møde mennesker med et mere relevant pædagogisk tiltag. Det pædagogiske arbejde, med mennesker med funktionsnedsættelser, diagnoser og handicaps, der har brug særlige rammer og støtte, er målrettet medborgerskab, deltagelse og resiliens - dette for at understøtte et liv,der er båret af livskvalitet, selvbestemmelse og deltagelse i sociale fællesskaber. Et særlig stærkt fokus er på pædagogisk faglig kvalitet, hvor den enkelte borger er i centrum og hvor der arbejdes med pædagogisk faglig kvalitet med afsæt i recoverytilgang. Dertil kommer fokus på rehabilitering som en helhedsorienteret indsats, der kalder på vidensbaseredes indsatser og “lovende praksis”.

Pædagogisk - psykologisk rådgivning og intervention

Har du brug for at kvalificere dine faglige kompetencer med hensyn til vejledning, rådgivning og facilitering? Inden for socialpædagogik for socialpsykiatri, stilles der skarpt på pædagogisk kvalitet og evidensbaseret viden med særligt fokus på recovery, rehabilitering - for eksempel gennem arbejdet med bostøttemetoder. Dertil kommer fokus på, at menneskets læring og erkendelse sker gennem kropsliggørelse (embodiment) i menneskelige relationer. I arbejdet med udvikling af faglig kvalitet er der ligeledes fokus på sparring, rådgivning og intervention, dette både i forhold til borgere, pårørerende, kolleger og andre samarbejdspartnere. Du vil udvikle kompetencer til at kunne tage ansvar for at tilrettelægge, gennemføre og evaluere interventioner i pædagogiske kontekster med afsæt i psykologisk teori og metode. Du vil også være i stand til at facilitere refleksive og systematiske samarbejdsprocesser om pædagogisk analyse og intervention i professionelle læringsfællesskaber.

Komplekse kommunikationsindsatser vedrørende mennesker med funktionsnedsættelser

Vil du styrke dine kompetencer til at arbejde med komplekse kommunikationsindsatser? For mennesker med komplekse kommunikationsbehov gælder, at de fleste skal lære at udtrykke sig gennem andre kommunikationsformer end tale, og at de har brug for alternative løsninger også i forhold til skriftsproget. Der udover er de er livslangt afhængige af støtte fra deres nære omgivelser – som skal kunne afklare deres kommunikationsbehov, kende til alternative løsninger samt give livslang støtte til så selvstændigkommunikation som muligt.

Kurser

Pædagogers arbejde på specialskoler

Arbejder du som pædagog på en specialskole, får du nu mulighed for at få styrket dine kompetencer til at arbejde med børnenes trivsel, læring og læringsmiljøer ud fra en didaktisk grundtænkning. Pædagogerne skal nu og måske i højere grad end tidligere rustes til at understøtte børns udvikling, trivsel og læring i et inkluderende perspektiv på specialskoler og i samarbejde med lærere og andre aktører. På dette kursus får du mulighed for at få styrket din pædagogfaglighed i forhold til at kunne varetage arbejdet med børns lærings- og sociale fællesskaber i en specialskolekontekst. Du bliver dygtigere til at arbejde didaktisk og inkluderende i et tværprofessionelt samarbejde med lærerne. Kursusforløbet for pædagoger i specialskoler bidrager til at udvikle pædagogers faglige kompetencer og styrke deres pædagogfaglige ståsted, således at de på kvalificeret vis kan indgå i et samarbejde til gavn for børn og unges læring, udvikling og trivsel. Kurset skal styrke de deltagende pædagogers kompetencer til at arbejde med børnenes trivsel, læring og læringsmiljøer ud fra en didaktiseret grundlagstænkning. Desuden vægter kurset det tværprofessionelle samarbejde samt det kontinuerlige formative og summative arbejde med dokumentation og evaluering.