Er I også optaget af, hvordan I kan rekruttere og fastholde dygtige pædagoger og faglig kvalitet?
Der er 3 afgørende faktorer, der spiller ind i forhold til rekruttering og fastholdelse:
- En kreativ og dynamisk arbejdsplads
- Understøttelse af min personlige udvikling
- Innovation og mulighed for efter- videreuddannelse
Der er derfor brug for, at vi samarbejder om:
- Rekrutterings- og fastholdelsesstrategier i kommunerne og de enkelte tilbud, herunder pre- og onboardingstrategier
- Etablering af efter- og videreuddannelse til medhjælpere og pædagogiske assistenter
- Attraktive efter- og videreuddannelsesforløb, der kan fastholde pædagoger i deres job
- Styrket rekruttering til pædagoguddannelsen
Absalon tilbyder derfor forskellige aktiviteter til understøttelse af en rekrutterings- og fastholdelsesstrategi.
Aktiviteter som vi tilbyder
-
Vi kan bl.a tilbyde
- at analysere og optimere stillingsopslag og brandingstrategi
- særlige kommunale tiltag til praktikvejledere og ledere i forbindelse med kvalitetsoptimering af praktikkerne og evt. fastholdelse af de studerende efter praktikforløbet
- inspiration til pre- og onboardingsprocesser af nye medarbejdere
- inspiration i forbindelse med fastholdelse af nyansatte pædagoger bl.a. ved at arbejde med karrierestier, ”buddy-tiltag" samt planer for attraktiv kompetenceudvikling inden for de 2 første års ansættelse.
Vi udbyder 3 forskellige pakker:
- Pakke 1: 3 timers sparring
- Pakke 2: Analysearbejde, sparringsmøde og oplæg på 3 timer i forvaltning og institutioner
- Pakke 3: Analysearbejde, afprøvning og evaluering - et længere forløb
-
Kurset udvikles i samarbejde med den pågældende kommune eller det pågældende tilbud med det formål, at der gives kompetenceudvikling i forhold til konkrete anvendte metoder og pædagogik understøttet af teoretiske perspektiver. Formålet er at understøtte fagligt niveau og refleksionskompetence i forhold til konkret praksis samt at understøtte fælles fagligt sprog.
Eksempel på onboardingkursus for nye medarbejdere:
4 eftermiddage fra kl. 12.00-16.00. 2 gange foregår undervisningen i kommunes lokaler, 2 gange på et af Absalon campusser.
Mellem undervisningsgangene arbejdes der med afgrænsede prøvehandlinger og læsning af relevant litteratur. Udvikles i samarbejde med kommuner, institutioner eller dagtilbud.
Dag 1 - Den professionelle pædagog og pædagogisk kvalitet
- Præsentation af formålet med kurset
- Hvilke kompetencer har den professionelle pædagog?
- Hvilken forskel gør den professionelle pædagog ?
- Kendetegn for kvalitet i pædagogisk praksis
- Datainformeret praksis – professionalitet som at tage afsæt i fx. Den styrkede pædagogiske læreplan, det pædagogiske grundlag, tilsynsrapporter, kvalitetsstandarder eller andet relevant materiale.
Dag 2 - Viden om og refleksion i forhold til centrale begreber og metoder i jeres konkrete praksis
- Hvilke centrale pædagogiske tilgange, begrebsklynger og /eller metoder danner grundlag for arbejdet lokalt? Fx inddragelse af børn og borgere, magi, læringsmiljø, forældre- og pårørendesamarbejde, recovery, helhedsorienterede indsatser o.a
- Hvilken betydning har tilbuddets/institutionens værdigrundlag og pejlemærker for konkret pædagogisk praksis?
- Kollegial refleksion som væsentlig for faglig kvalitet og udvikling
Dag 3 - Viden om og refleksion i forhold til fokus på og praksis rettet mod børne- og borgerperspektiver samt inddragelse, udvikling i fællesskaber og læringsmiljøer
- Organisering og tilrettelæggelse af gode læringsmiljøer med henblik på menneskers udvikling, trivsel, læring og dannelse
- Hvor er du nu i forhold til at efter- og videreuddanne dig inden for det pædagogiske fagområde?
Dag 4 - Viden om pædagogers efteruddannelses- og karrieremuligheder
- Karrierestier - som udvikling af faglighed og udvikling af praksis
- Den gode pædagogiske arbejdsplads – for medarbejdere og for børn, borgere og forældre/pårørende – om commitment og arbejdsfælleskaber
- Hvilke karriereveje ønsker du / ser du for dig?
-
Som led i både rekrutterings- og fastholdelsesstrategi tilbydes vikarer, medhjælpere og pædagogiske assistenter kompetencegivende uddannelse, der dels understøtter faglig kvalitet, dels understøtter at vikarer, medhjælpere og pædagogiske assistenter kommer i kompetencegivende uddannelsesspor – der åbner for karrierespor.
Eksempel på motivationskursus
Dag 1: Viden om pædagoguddannelsen og karrieremuligheder
- Præsentation af formålet med kurset
- Hvorfor vælge at blive pædagog?
- Opbygning af pædagoguddannelsen
- Hvad lærer du på pædagoguddannelsen, og hvad kan den være afsæt til?
- Hvad mener du kendetegner en god arbejdsplads i SFO- og daginstitutionsområdet eller det special- og socialpædagogiske område?
Dag 2: Den professionelle pædagog og pædagogisk kvalitet
- Hvilke kompetencer har den professionelle pædagog?
- Hvilken forskel gør pædagoger?
- Kendetegn for kvalitet i daginstitutioner, SFO eller det special – og socialpædagogiske område?
- Lovgivning, faglige indsatsområder, fx Den styrkede pædagogiske læreplan eller helhedsorienterede indsatser
Dag 3: Viden om faglige temaer. Faglig splitdag:
- Relationspædagogik og udviklingspsykologi
Børns udvikling - den nyere udviklingspsykologi - Demokratisk dannelse, ungdomskultur, læringsmiljøer
- Recovery orienteret tilgang og rehabilitering
Helhedsorienterede indsatser
-
- 2 dages Inspirationskursus
- Grundlæggende kursus for nye praktikvejledere
- Faciliteret mødedag for praktikvejledere, praktikansvarlige i kommunerne og praktikkoordinatorer fra Absalon
- Skræddersyede brush-up-dage for praktikvejledere og pædagogiske konsulenter
- Praktikmosaikker (workshops). Vidensdeling mellem fagområder med henblik på inspiration
-
Meritpædagoguddannelsen giver mulighed for at vikarer, medhjælpere og pædagogiske assistenter kan uddanne sig til pædagog og samtidigt, efter aftale med arbejdspladsen, kan arbejde sideløbende med studiet.
For at blive optaget på uddannelsen skal man opfylde de formelle adgangskrav for pædagoguddannelsen og være fyldt 25 år og have minimum to års erhvervserfaring med minimum 30 timer om ugen fra pædagogisk eller pædagoglignende arbejde eller hvis man under under 25 år have minimum fem års erhvervserfaring fra pædagogisk eller pædagoglignende arbejde.
Uddannelsen med merit udbydes under Åben uddannelse. Det betyder, at der er fastsat en deltagerbetaling på ca. 8.000 kr. for hvert af de 6 semestre, uddannelsen består af.
Prisen fastsættes en gang årligt og afhænger af den deltagerbetaling, der vedtages på finansloven.
Man kan søge om SVU på det første studieår